PR & kommunikationsociala medier

Marknadsföring i nya media

söndag, 11 januari, 2009
RELATERAT INNEHÅLL

media

Svenska företag är ett föredöme när det kommer till företagsbloggande och det sägs att 2008 var bloggens år. Nyligen startade Dagens Media en sajt om digital marknadsföring och en av nyhetsrubrikerna är ”Boom för sociala medier hos företag”.

Kanske är jag ouppmärksam, men jag ser inte riktigt boomen och jag undrar var alla företagsbloggar är. Jag är till exempel bra nyfiken på vilka företagsbloggar som hittades i undersökningen om bloggande företag i Norden och ännu hellre skulle jag vilja se en lång lista eller förteckning över svenska företagsbloggar, utöver Disruptives.

Enmansföretagarna är förmodligen de flitigaste företagsbloggarna, om jag får gissa. Men, oavsett om Sverige är bäst i Norden*, tycker jag fortfarande att det är ganska sällsynt med företagsbloggar, särskilt när det kommer till lite större företag. Ta svenska klädkedjor exempelvis. Efter en hastig koll så kan jag inte hitta en enda som bloggar (rätta mig gärna om jag har fel). Däremot har Lindex en ganska bloggarvänlig sajt, med bloggknapp som gör det lätt att skapa direktlänkar till deras produkter, ett plus för nytänkande där.

Många kunniga personer skriver om förträffligheten med att företagsblogga, ger råd om hur man ska handskas med kommentarer i en företagsblogg och så vidare. Förmodligen borde det skrivas ännu mer om ämnet i ”gammelmedia” också, för att nå ut till en bredare publik och på så sätt få fart på utvecklingen. Det är ju långt ifrån alla som läser bloggar regelbundet.

Jag är mycket nyfiken på framtiden! Ska man lyssna på skeptiker som inte tror att sociala medier och marknadsföring är en given kombination? Eller när kommer företagsledare, marknadschefer och informationschefer prata lika naturligt om bloggar och sociala media (eller vad de nu kommer att kallas i framtiden) som man idag pratar om annonser, broschyrer, DR och traditionella hemsidor?

Och hur länge dröjer det innan det är självklart för reklambyråer, pr-byråer, kommunikationsstrateger och andra marknadskonsulter att arbeta med dessa nya medier?

För, handen på hjärtat, vi är faktiskt inte där ännu.

Bloggar som ofta skriver om media, kommunikationskanaler och företagsbloggande: Beta Alfa, Bisonblog, Deep Edition, Fyra nyanser av brunt, JMW Brit StakstonMedia CulpaMindparkMiriam Olsson, Same Same But Different, Nikke Index och Online-pr. Tipsa gärna om fler!

*Kollar man närmare på undersökningen så handlar skaran av svenska företagsbloggar endast om tio företag. Inte imponerande många alltså, även om det råkar handla om börsnoterade företag.

Foto: Bildarkiv, Kreafon kommunikationsbyrå



17 kommentarer till “Marknadsföring i nya media”

  1. Christian Rudolf säger:

    Du skall se att det kommer hända mkt detta året. Att kunna detta med bloggande kommer bli en komparativ fördel i år. Företag, institutioner, organisationer kommer mer och mer att börja anävnda det som verktyg

    Du vet hur det är, först händer inget, sedan händer inget, sedan kommer allt på en gång!

  2. Lena säger:

    Jag ser fram emot ketchupeffekt och boom :)

  3. Stefan Deak säger:

    Jag ställer mig frågande till om vi någonsin kommer att få se höga chefer börja blogga. Dels är det väl mindre sannolikt att de har tid och dels saknar vi i mitt tycke karismatiska chefer som kan binda en publik.

    Å andra sidan kan man ju fråga sig om det måste vara så att det är VD:n eller marknadschefen eller kommunikationsdirektören som måste blogga. Vi vill ju gärna att det ska vara så för transparensens skull och för att få uppfattningen att bloggen har en tyngd som kommer nära källan. Jag tror att vi snarare kommer att få se en ny yrkesgrupp växa – community managers – som just sysslar med att hantera kommunikationen utåt.

    Bra exempel med Lindex. De skulle ju kunna börja köra det klassiska temat ”Dagens outfit” any day :)

    /s

  4. Nikke säger:

    Jag är inte heller att vi kommer att se jättemånga bloggande VD:ar eller marknadsdirektörer. Med tiden har jag börjat förstå att dessa roller, i Svenska företag, ofta besättas av människor som visserligen har många andra goda kvaliteter, men att dessa påfallande ofta är rätt inkompatibla med bloggande.

    Undantag finns förstås. Framför allt bland de drivna entreprenörerna (såvida de inte är totala dyslektiker), men börs-VD:ar verkar inte vara riktigt lika benägna att slänga ut offentliga bollar och hoppas på att andra ska plocka upp dem. De verkar snarare bara vilja uttala sig när de har alla svaren och gillar inte att bli emotsagda.

    Men kanske har jag en svartsynt måndag idag. Ingen skulle bli gladare än jag om jag blev motbevisad.

  5. Lena säger:

    Jag tycker inte nödvändigtvis att det måste vara vd:ar, marknadschefer eller kommunikationsdirektörer som måste vara företagets bloggare. Det är en intressant tanke med ”community managers”, en utökad roll för alla informatörer kanske.

    Men! Även om det inte är de högre cheferna som ska blogga eller engagera sig i andra sociala medier så behöver ju öppenheten och förståelsen för dessa medier finnas hos dessa personer… och det gör den ju inte riktigt ännu, även om det börjar röra sig så smått på vissa håll.

    Sen vore det ju roligt om fler vd:ar började blogga också, vi får väl hoppas på fler som kan och vågar! Här är måndagen mest av allt grå (och regnig) ;)

  6. Vdar som bloggar « Nattens bibliotek säger:

    [...] 25/1: Dagens media pratar om social mediaboom och bloggen Kreafon har ett bra inlägg om företagsbloggar med många länkar. [...]

  7. Johan säger:

    Hej, vi har gjort en undersökning om företagsbloggar: http://riktning.wordpress.com/2009/02/04/resultat-av-undersokning-om-foretagsbloggar/

  8. Marie säger:

    Hej!
    Har lite frågor kring sociala media i allmänhet och då kanske vad gäller Facebook i synnerhet. Har någon funderat på huruvida det är vettigt att bilda grupper för att skapa intresse för ett givet varumärke? Har förstått att fenomenet uppträder i olika branscher där man bildar vänföreningar och/eller fan-clubs. Kanske för att matcha en restaurang eller en kommersiell företeelse för vilken man vill skapa intresse i en annorlunda kanal… Men vad händer när man lämnar ut sitt varumärke i en miljö som inte går att ”kontrollera”? Risken finns ju att ”vännerna” missbrukar varumärket och t.ex. gör inlägg som inte är förenliga med varumärkesstrategin… Försöker ta ställning och vet inte vad ja skall tycka. Är själv kanske gammal och konservativ (kanske även lite ”rädd”) marknadsförare. Det vore intressant att få lite kommentarer.

  9. Kreafonbloggen » Blog Archive » Sociala medier och varumärkesbyggande säger:

    [...] finns många svar och resonemang kring frågorna ovan som kom in bland bloggkommentarerna häromdagen. Här är några [...]

  10. Stefan Deak säger:

    Även om den rädslan @Marie är förståelig, kan man samtidigt säga att den är något felriktad.

    En alltmer vanlig uppfattning är att exempelvis varumärkesstrategier i det närmaste kan sägas ha delegerats ut till kunder och prospekt och alltså inte längre är en angelägenhet som i första rummet pågår i företagets styrelserum.

    Ett grundläggande skäl till detta är att kommunikationsmöjligheterna ändrats drastiskt från enkelriktad masskommunikation till multiriktad masskommunikation. Numera är det enklare för kunder att prata med varandra och det är något de i allmänhet också gärna gör. Det har exempelvis Dell och ComCast fått lära sig den hårda vägen.

    Med andra ord kan man argumentera för att en intern varumärkesstrategi är en chimär eftersom marknaden har tolkningsföreträde när det gäller varumärkesuppfattning.

    I mina ögon är det eftersträvansvärt att diskrepansen mellan en intern varumärkesuppfattning och marknadens tolkning av varumärket är så liten som möjligt. Ju större gapet är, desto mindre är sannolikheten att företaget lyckas skapa en trovärdighet gentemot marknaden.

    Du har helt rätt i att deltagande i sociala medier innebär en kontrollförlust. Samtidigt kan man fråga sig hur stor kontrollen var tidigare. Förstås har man kontroll hur exempelvis en trycksak eller radioreklam utformas, men i samma sekund som broschyren, radioreklamen, nyhetsbrevet eller vad det nu är släpps, så har man också förlorat kontrollen.

    En fördel med att samla kunder på ett ställe (om det nu går) är att det är förhållandevis enkelt att hålla uppsikt över vad som sägs. På så sätt blir det också enklare att ingripa om en ”flare” uppstår.

    Jag tycker att man ska se det som en positiv sak att människor talar om ens varumärke och produkter eftersom det skapar ett bra underlag för att utveckla verksamheten. Ofta är de negativa kommentarerna mer värdefulla än de positiva.

    Att snabbt lösa ett problem som en missnöjd kund skapar i många fall inte bara en nöjd kund, utan i vissa fall även en ambassadör för verksamheten.

    Samtidigt ska man ju inte hymla med att det som i allmänhet kallas för ”trolls” dvs rättshaverister och fridstörare finns därute. Men de finns ju även i verkligheten, så det är inget nytt under solen.

  11. Marie säger:

    Tycker att diskussionen om varumärken i nya media är angelägen och mycket intressant och skulle vilja driva frågan om huruvida det går att vidmakthålla ett varumärkesskydd i sociala media. Har man, som sändare, någon fördel att att använda logotype och varumärkesregistreringsmärke? Är det så att vem som helst kan starta en grupp som anknyter till ett varumärke oavsett om detta är skyddat? Vilka risker tar man om inte varumärket är tillräckligt inarbetat? Hur hanterar man det faktum att ens varumärket skulle kunna påverkas negativt av att diskuteras i ”fel” sammanhang som t.ex. om medlemmarna i en grupp plötsligt börjar göra inlägg som är motstridiga och/eller i värsta fall undergräver positioneringen. Skall man, med andra ord, våga ge sig ut i sociala media om syftet är att marknadsföra och skapa intresse för ett relativt okänt varumärke?

  12. Stefan Deak säger:

    Well, det är säkert inte helt enkelt att vidmakthålla ett varumärkesskydd på det sätt som man i allmänhet tänker sig varumärkesskydd i sociala medier. Men frågan är samtidigt hur eftersträvansvärt det verkligen är att vara protektionistisk.

    Det du säger om andra som skapar grupper etc med mer eller mindre inarbetade varumärken förekommer. Det kallas i allmänhet för ”brand jacking”. För större varumärken brukar det här vara självsanerande eftersom communityt kan ifrågasätta om det verkligen är företaget X som står bakom kontot. För mindre varumärken som inte är så kända kan det säkert passera obemärkt förbi.

    I digitala medier är det väldigt enkelt att göra adaptioner, exempelvis ta en reklamfilm och lägga på en ny dialog. Traditionellt sätt är det ju ett övergrepp, men det kan också vara en styrka, som kan skapa en viral effekt där kampanjen, om än i olika tillämpningar, får distributionshjälp av samfälligheten. Det här brukar i allmänhet tarva att kampanjen har något speciellt i sig och detta något får gärna vara häpnadsväckande eller transcenderande på något vis.

    Dessutom kan det ju vara en smula smickrande att folk orkar bry sig om en kampanj eller vad det nu må vara.

    Som sändare tror jag att det är av godo att använda ett varumärke. Jag gör det nu till exempel. Det skapar ju en tydlighet i kommunikationen.

    Du kommer aldrig att kunna garanteras att man bara pratar om ditt varumärke som du vill att man ska prata om ditt varumärke. Det gäller i verkligheten och det gäller på nätet.

    Den stora skillnaden är att det i allmänhet är enklare att snappa upp vad folk säger på nätet och att du därför kan gå in i den diskussionen – vilket är positivt.

    Så kasta dig ut och var generös med din kunskap. Akta dig för att tappa fattningen och kom ihåg att det är människor du pratar med och att dessa fungerar som människor gör.

  13. Lena säger:

    …och jag som trodde att människor var robotar ;)
    Tack för intressant läsning

  14. Marie säger:

    Strålande och jätteroligt att få så seriösa och initierade kommentarer till frågeställningar, som inte är helt självklara för en lite rostig marknadsförare. På ”min tid” talades alltid om att det skulle bli viktigt att nischa sina budskap så att de kändes relevanta för alltfler, mindre målgrupper. Nu har vi redan sett ett paradigmskifte med marknadsföring i nya media på helt andra villkor. Undrar på vad sätt detta kommer att påverka traditionell (press)annonsering i ett framtida perspektiv…
    En sista undran. Har jag någon nytta av att använda logga och eller varumärkesregistreringsmärke när jag själv är sändare av budskap i sociala media? Ger detta mer tyngd och säkerhet eller är även detta helt överspelat?

  15. Maria på MIKU säger:

    Hör gärna av dig nästa blogglunch!

    Maria

  16. Stefan Deak säger:

    @ Marie, pja, det är ju frågan om det kommer att ändras speciellt mycket. Vissa målgrupper når man via tidningar och andra kanske via webben. Vad som är viktigt att tänka på är emellertid att nyheter färdas fritt och snabbt och att det kan uppstå frågetecken om man inte är konsekvent i sin kommunikation. Dvs om du säger en sak till en målgrupp i ett medium och en annan sak till en annan målgrupp i ett annat kan det uppstå krockar när två uttalanden eller erbjudanden eller vad det nu är jämförs med varandra.

    Däremot kan man ju erbjuda vissa målgrupper som använder vissa medier specialerbjudanden – ungefär som Dell har gjort via Twitter.

    Frågan om hur man ska använda varumärken i kommunikationen är litet splittrad. Å ena sidan är det bra att visa varifrån informationen kommer eller vem det är som säger något. Å andra sidan vill inte alla prata med varumärken utan och föredrar att ha kontakt med en person – om det så bara är ett namn – snarare än ett varumärke.

    Nu skriver jag ju till Marie som jag tror har med Matsmak att göra. Och fastän jag inte vet vem Marie på Matsmak är känns det mer naturligt än att prata med Matsmak. Om Matsmak hade ställt den här frågan hade jag nog inte svarat på den.

    Men det där är nog ganska individuellt och även kontextuellt.

  17. Kreafonbloggen » Blog Archive » Sociala medier 2010 säger:

    [...] har hänt inom området sociala medier under 2009. I början av året var den förutspådda boomen lite svår att se, men nu kan man verkligen känna av den. De [...]

Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.