PR & kommunikationsociala medier

Att mäta sociala medier, PR, kommunikation…

torsdag, 19 november, 2009

mäta sociala medier

Sociala medier är ett ämne på tapeten, inte minst ämnet ”att mäta sociala medier”. Eller rättare sagt – att mäta effekterna av aktiviteter i sociala medier. Det diskuteras för fullt bland bloggar och i media.

Vad ska man mäta egentligen? Och hur? Går det över huvud taget att mäta? Vad betyder X antal besökare på en blogg? Hur mycket är en bloggkommentar ”värd”? Ska man mäta kvantitativt eller kvalitativt?

En sak som är intressant med pågående diskussion är det tydliga mötet mellan IT och marknadsföring/pr/reklam. Välbehövligt och utvecklande, för det är där någonstans, mitt emellan, som sociala medier kvalar in.

Inom IT-/webbvärlden har man vana av att mäta klick, antal besökare och så vidare. Svart på vitt. Inom PR och reklam är det inte alltid lika lätt att få fram exakta siffror, även om mediebranschen också kan vara väldigt sifferorienterad.

Sociala medier må vara ett (relativt) nytt fenomen, men diskussionen om att mäta, den är inte ny, snarare klassisk. Den har väl pågått så länge det funnits PR och reklam? (Räcker det till exempel att bara räkna antalet tidningsartiklar ett pressmeddelande genererar?)

Att diskutera ”mätning av sociala medier” enbart som ett enskilt ämne kan bli lite tokigt. Aktiviteterna i sociala medier bör rimligtvis ses som en del av ett större sammanhang – ett företags totala marknadsföring, kommunikation och varumärkesbyggande.

Frågan är väl alltså inte egentligen hur man mäter effekten av aktiviteter i sociala medier, utan snarare hur man mäter PR, reklam och marknadskommunikation i stort. För självklart vill man som företag mäta, och se resultat, i relation till affärsmål – även om det faktiskt inte behöver handla om reda pengar utan kanske om insparad tid.

Foto: Bildarkiv, Kreafon kommunikationsbyrå

RELATERAT INNEHÅLL


11 kommentarer till “Att mäta sociala medier, PR, kommunikation…”

  1. Rekommenderat (19 Nov till 20 Nov) | Reklam 2.0 säger:

    […] Att mäta sociala medier, PR, kommunikation… – Bra skrivet. Ännu ett inlägg i den heta frågan om hur man mäter i sociala medier. Absolut inget nytt. men ändå gör man det oftast alldeles för svårt gör sig själv. […]

  2. Lena Carlsson säger:

    Diskussionen om att mäta sociala medier är egentligen inte alls särskilt ny… http://bit.ly/1yqPP1

  3. Lena Carlsson säger:

    Diskussionen om att mäta sociala medier är egentligen inte alls särskilt ny… http://bit.ly/1yqPP1

  4. Kreafon Reklam & säger:

    Att mäta effekten av sociala medier och marknadskommunikation http://bit.ly/1yqPP1

  5. Bengan säger:

    RT @lena_carlsson: Diskussionen om att mäta sociala medier är egentligen inte alls särskilt ny… http://bit.ly/1yqPP1

  6. Tony Hansson säger:

    RT @kreafon: Att mäta effekten av sociala medier och marknadskommunikation http://bit.ly/1yqPP1

  7. Mikael Ingebrigtsen säger:

    RT @kreafon: Att mäta effekten av sociala medier och marknadskommunikation http://bit.ly/1yqPP1

  8. molsson.com » Bloggarkiv » Om att mäta i sociala medier säger:

    […] ämnet följde även inlägg från bland andra: Webbstrategi.se Next Generation Internet Kreafon postat i Nätet, Sociala nätverk, Webb 2.0 den 23 november, 2009 klockan […]

  9. Grafiska Kurser säger:

    Att mäta sociala medier, PR, kommunikation… http://bit.ly/3gJpHR

  10. Petter säger:

    Javisst det är en gammal diskussion som blommat upp och jag tror att svaret inte heller är speciellt nytt. Som du skriver så handlar det om att kunna mäta samtliga PR/reklam aktiviteter som ett företag ägnar sig åt, däribland sociala medier. Kvalitativa metoder, såsom fokusgrupper, är att rekommendera även om det tar mer tid och kostar mer pengar. För att på riktigt få reda på hur effektiv en kampanj har varit finns tyvärr inga genvägar. Däremot öppnar sociala medier upp för helt nya sätt att genomföra dessa undersökningsmetoder. Det är kanske det som bör diskuteras istället….

  11. Lena (Kreafon) säger:

    Petter, ja visst är det så! Fokusgrupper 2.0 med hjälp av sociala medier, till exempel :)

Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.