KreafonbokenPR & kommunikationsociala medier

Sociala medier 2010

fredag, 1 januari, 2010

socialamedier2010

I höstas gav Kreafon ut boken Marknadsföring och kommunikation i sociala medier. Den här rekordlånga bloggposten är vår summering av 2009 och en spaning inför 2010.

Mycket har hänt inom området sociala medier under 2009. I början av året var den förutspådda boomen lite svår att se, men nu kan man verkligen känna av den. De traditionella medierna skrev allt mer om sociala medier under 2009 jämfört med 2008. Antalet bloggande vd:ar har blivit många fler och antalet svenska företag som använder sociala medier har ökat markant.

Det kan tyckas råda en slags hysteri kring sociala medier, åtminstone på sina håll. Även om det kan vara vad som behövs för att få fart på motivation och engagemang hos företag så är det kanske både att tro och hoppas att denna ”hysteri” lägger sig under 2010, till fördel för mer sansade och integrerade resonemang. Det vore också intressant att se mer akademisk och svensk forskning inom området.

Egentligen är det inget konstigt - Människor har alltid varit sociala varelser och att vi uppfinner och använder nya medier för att vara sociala är inte heller nytt. I och med de sociala medierna har det för företag och organisationer skapats nya vägar för kommunikation, vilket i sin tur betyder nya möjligheter för information och marknadsföring. Några kommer att använda dessa nya vägar klokt och bra, medan andra kommer att floppa. Precis som med marknadsföring och kommunikation i stort. Inget konstigt.

Om 2009 var året då flest företag ”hoppade på tåget” för att börja använda sociala medier, så kan man tro och hoppas att 2010 blir det år då företag börjar koncentrera sig på faktisk affärsnytta, men också inser hur viktigt det faktiskt är att se på saken ur användarperspektiv. Det går inte att klampa in på en privat tillställning utrustad med megafon och skrika ut oväsentligheter. Lika dåligt fungerar det med klumpigt beteende i de sociala medierna.

Hittills har utgångspunkten på många håll varit i stil med ”Vi måste finnas där för våra kunder är där” eller ”Vi vill ha en strategi för sociala medier, vi har hört att man ska ha det”. I andra fall har det handlat om brandkårsutryckningar: ”Hjälp, våra medarbetare har på eget initiativ startat bloggar och facebooksidor om företaget, vad ska vi göra?”

Förhoppningsvis når man fram till en nytt utgångsläge: ”Våra kunder finns där, det är en bra förutsättning, hur kan vi dra nytta av det så att det blir givande för båda parter?”.  Först då blir det riktigt intressant att formulera en målfokuserad strategi – och se till att den implementeras. Självklart måste man på något sätt mäta resultaten, om man nu är intresserad av affärsnytta, förstås.

kreafonboken

Med ökad kunskap och medvetenhet blir det förhoppningsvis naturligt att sluta behandla ”sociala medier” som ett enskilt och avskilt projekt och istället tänka från andra hållet: ”Hur kan vi få in sociala medier i organisationens alla delar?”, ”Hur kan sociala medier användas som förstärkning av organisationens pågående projekt inom marknadsföring, rekrytering, kundservice?” och så vidare. För det handlar inte enbart om IT eller bara om marknadsföring. Det handlar om allt. På en och samma gång. Många företag upptäcker nog också att det krävs en viss ordning internt i organisationen för att man ska känna sig riktigt bekväm i de sociala medierna – oavsett om man är ett stort eller litet företag.

Samtidigt får man inte glömma att det är långt ifrån alla företag som medvetet har en aktiv närvaro i de sociala medierna. Ännu. Kanske kommer skillnaderna att öka från och med nu – de företag som varit tidigt ute kommer att utveckla och förbättra sina aktiviteter, medan de som varit lite långsamma i starten halkar efter. Eller också har de hittills avvaktande företagen en fördel i att kunna lära sig av andras misstag för att slippa begå dem själva. Vem vet.

Antagligen kommer utvecklingen på området vara lika stor under 2010 som 2009, för går det egentligen för företag att välja bort sociala medier? Facebook hade en lysande utveckling  under 2009, kommer utvecklingen att hålla i sig? Är det fortfarande stora nätverkssajter som gäller, kommer de rent av att ersätta mailande eller tar vi med oss kompisarna ut från nätverkssajterna? Är det mindre sammanhang som gäller och hur viktigt blir det att kunna sortera och selektera? Det återstår att se.

Som byrå är det intressant att få vara med om denna utveckling, att ständigt lära sig nya saker och upptäcka nya möjligheter. Gränserna mellan reklambyråer, PR-byråer, kommunikationsbyråer och webbyråer suddas ut i allt snabbare takt och företag behöver använda flera olika, men samstämmiga, medier och kanaler för att nå ut. Det passar Kreafon som handen i handsken och för oss är det en naturlig utveckling att följa med i det som händer – både offline och online.

Vi ser fram emot ett spännande 2010.

Läs mer: Trendspaningar sociala medier och onlinekommunikation: Dagens Media – Så blir 2010, 2010 händer inget nytt på webben – jo, den går sönderDigitala Affärer-Sex spaningar inför 2010, Axbom om webbtrender, Nu framtids-spans det som aldrig förr, Verkligheten i lager, 10 heta trender på webben 2010, 2010 – Med kniven på strupen kommer förnyelsen, 10 webbtrender att följer under 2010, 3 trender som kommer att driva sociala media 2010/3 Social Media Trends That Will Drive 2010,  2010, jodå, Kindle blir en liten revolution, Kriget om framtidens plattform, Brand and Communication Predictions For 2010, Six social media trends, 10 Ways Social Media Will Change In 2010 Looking ahead to 2010 with shiv singh, Top digital marketing trends. Bloggar om sociala medier och online pr: Sociala medier, DigitalPRPR2.0, Doktor Spinn, Next Generation Internet, DisruptiveWeConverse, What’sNext, Mashable, SocialBusiness. Bok: Marknadsföring och kommunikation i sociala medier. Foto: Bildarkiv och Kreafon kommunikationsbyrå

RELATERAT INNEHÅLL


14 kommentarer till “Sociala medier 2010”

  1. Lena Carlsson säger:

    Långbloggat om sociala medier 2009 och 2010 http://bit.ly/88q4bK

  2. Bengt Wallman säger:

    RT @lena_carlsson: Långbloggat om sociala medier 2009 och 2010 http://bit.ly/88q4bK

  3. Tweets that mention Kreafonbloggen » Blog Archive » Sociala medier 2010 -- Topsy.com säger:

    [...] This post was mentioned on Twitter by Lena Carlsson, Bengt Wallman. Bengt Wallman said: RT @lena_carlsson: Långbloggat om sociala medier 2009 och 2010 http://bit.ly/88q4bK [...]

  4. Stellan Löfving säger:

    RT @lena_carlsson: Långbloggat om sociala medier 2009 och 2010 http://bit.ly/88q4bK

  5. Bengt Wallman säger:

    RT @lena_carlsson: Långbloggat om sociala medier 2009 och 2010 http://bit.ly/88q4bK

  6. mikumaria säger:

    RT @lena_carlsson: Långbloggat om sociala medier 2009 och 2010 http://bit.ly/88q4bK /Kreafonbloggen ftw! :-)

  7. Tomas Nyberg säger:

    RT @lena_carlsson: Långbloggat om sociala medier 2009 och 2010 http://bit.ly/88q4bK

  8. Sara Öhman säger:

    Bra förklaring av den pågående utvecklingen. Detta ska jag skicka till mina företagskontakter som jag vet att vill förstå vad som händer men inte vet hur de ska finna sin plats. Tack även för intressanta länkar :) Jag tar mig an detta med spänning och förväntan. Gott nytt 2010!

  9. Entreprenörsstudenten » Om att blogga säger:

    [...] läst tankar kring hur marknadsföring och kommunikation kommer att förändras under 2010. (”Sociala medier 2010” Kreafonbloggen och “Brand and Communication Predictions For 2010” av Johan [...]

  10. Kreafon Reklam & säger:

    Sociala medier 2010 http://bit.ly/88q4bK

  11. Stephan Philipson säger:

    RT @kreafon: Sociala medier 2010 http://bit.ly/88q4bK Läsvärt & Tänkvärt Krav på nytänk och ansvar

  12. Lina Stjern säger:

    RT @kreafon: Sociala medier 2010 http://bit.ly/88q4bK

  13. Kerstin Helge säger:

    Sociala medier 2010 http://bit.ly/6YZL8G

  14. Datorn leder till verkliga möten | säger:

    [...] dag möts man i media och på olika bloggar av hur stort de sociala medierna kommer att bli under 2010. Att det kommer att bli en boom. Jag är inte förvånad. Vad som däremot förvånatmig, först, [...]

Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.