Kreafon kommunikationsbyråKreafonbokensociala medier

Sociala medier – en lathund. Provläs!

fredag, 26 november, 2010

sociala medier – en lathund

Världspremiär :) Klicka ovan för att provbläddra i vår nya bok Sociala medier – en lathund. Läs mer om och beställ boken på Kreafonboken.se.

RELATERAT INNEHÅLL


16 kommentarer till “Sociala medier – en lathund. Provläs!”

  1. Kreafon Reklam&PR säger:

    Provläs vår nya bok! Sociala medier – en lathund http://bit.ly/fWsrQ3

  2. Lena Carlsson säger:

    Ett smakprov ur min nya handbok om sociala medier, provläs på http://bit.ly/fWsrQ3

  3. Johan Höjvall säger:

    Ska jag göra! RT @kreafon: Provläs vår nya bok! Sociala medier – en lathund http://bit.ly/fWsrQ3

  4. Anna-Stina Takala säger:

    RT @kreafon: Provläs vår nya bok! Sociala medier – en lathund http://bit.ly/fWsrQ3

  5. Martin Garlöv säger:

    RT @kreafon: Provläs vår nya bok! Sociala medier – en lathund http://bit.ly/fWsrQ3

  6. Mattias Jansson säger:

    Sociala medier – en lathund. Provläs! | Kreafonbloggen: Shared by Mattias Ska bli spännande att… http://dlvr.it/9Dnv7 http://bit.ly/d7j01N

  7. Ola Rynge säger:

    Sociala medier – en lathund. Provläs! http://goo.gl/fb/HMKVL

  8. Petter säger:

    Tanken är kanske god men en bok? En fysisk sådan? När medierna i sig är under ständig förändring. Jag tycker inte det är rätt fora. Kolla till exempel Ning som gjorde helt om när det gäller affärsmodell, låser in hela rasket bakom paywall. Det gjorde tjänsten till en helt annan. Det blev inte lika lätt att ”skaffa sitt eget Facebook”.

    Nu säger jag inte att någon av tjänsterna i boken kommer göra likadant men det är vanskligt och borde finnas på webben istället, åtminstone de delar där tjänsternas funktionalitet presenteras.

    Men som sagt, tanken är god men jag tycker inte det gör sig som bok.

  9. Hos tryckeriet | Kreafonbloggen säger:

    […] « Sociala medier – en lathund. Provläs! […]

  10. Kommunchef kommenterar – 26 November, 2010 säger:

    […] Sociala medier – en lathund. Provläs! | Kreafonbloggen- Ska bli spännande att läsa. Ser mycket praktisk och tydlig ut, vilket det finns ett klart behov av. Kul – beställer så snart som bara går! […]

  11. Lena (Kreafon) säger:

    Hej Petter,
    Jajamen, en traditionell god bok, och jag tycker att tanken är mycket god :)

    Kreafons första bok om sociala medier visade sig att en bok i pappersform fungerar mycket mer än väl, även om allt är under ständig förändring, så jag vet att det är rätt forum för målgruppen. Men jag förstår vad du menar.

    Tjänsternas funktionalitet finns redan på webben, på respektive tjänsts sajt. Boken vänder sig till de som vill ha en mer lättbegriplig introduktion, pedagogiskt förklarat, på svenska.

    Tänk lite bortom din egen värld som webbstrateg för en stund. Det finns väldigt många som tycker att ny teknik och nya kommunikationsformer verkar lite krångliga – och som kanske föredrar att läsa en ”gammal hederlig bok”. De som har absolut mest nytta av boken är inte de mest flitiga användarna av sociala medier och hängivna ny teknik och prylar som iPad.

    Som sagt, tanken är god. Och jag tycker att den gör sig mycket bra i form av traditionell bok, med erfarenhet från min tidigare bok.

  12. Petter säger:

    Bra formulerat svar Lena. Man är lite (eller rätt mycket) yrkesskadad ibland. Jag möter också en rädsla och allmän skepsis dagligen i mitt arbete och det är inte alltid så lätt att förklara varför man kan/ska/bör använda sociala medier som kommunikationsform. Det kan hända att en bok som er är räddningen. Att hänvisa till en blogg när själva tanken på en blogg skrämmer mottagaren är kanske inte rätta vägen.

    Däremot vidhåller jag fortfarande att det är vanskligt att göra en bok om det, men berömvärt att ni gör det. För köparen riskerar den att bli gammal relativt snabbt, men lyckas ni medför det ju bara merförsäljning i form av v2.0 för er del :)

    Viljan och intresset är dock det viktigaste. Man kan läsa en bok för att få reda på hur det går till med det praktiska. Att vara närvarande och aktiv är en helt annan sak och är själva nyckeln. Att förstå att det inte är konstigare än att kommunicera, när man väl besegrat de tekniska hindren. Sociala medier närmar sig den tråkigaste termen jag känner till.

  13. Lena (Kreafon) säger:

    Visst är man (alla) yrkesskadad(e). (Jag också, och därför har jag försett mig med bollplank i arbetet med mina böcker och inför föreläsningar, för att motverka att jag blir alltför insnöad. Tack alla ni som ställer upp!)

    Visst kan det vara ”vanskligt” att göra en bok om ett ämne som är så föränderligt och därför hänvisar boken till respektive tjänst för uppdaterad information. Samtidigt så tror jag att det BEHÖVS böcker för de/oss som vill läsa på papper. Jag tycker att det har saknats en praktisk manual på svenska om sociala medier.

    Båda mina böcker har definitivt ett bäst-före-datum (och om några år kommer vi förmodligen att småle, för att inte säga storflabba, åt innehållet i dem, precis som med internetböcker från 90-talet).

    En erfarenhet som jag har med mig från den första boken är att: ”utvecklingen har inte gått så snabbt som jag trodde den skulle göra”. (= För en liten klick går utvecklingen väldigt snabbt, jämt och hela tiden. För den breda massan går utvecklingen inte lika snabbt.)

    Min första bok är alltså fortfarande aktuell för de flesta, som jag ser det, trots att det gått mer än ett år sen jag skrev den (Det tar tid innan ”alla är med på tåget”, och det är viktigt att ”alla” är med. Först då kan vi börja prata om en ”allmänhet” på nätet, det kan vi inte riktigt som det ser ut nu, som jag ser det).

    Tanken bakom boken ”Sociala medier – en lathund” är precis som du säger – Att försöka visa att det inte är konstigare än att kommunicera på vilket annat sätt som helst. Med lathunden vill jag försöka hjälpa ”vem som helst” att besegra ”tekniska hinder”. Och, inte minst, att inspirera till att våga prova och vara aktiv.

    Jag tycker som du. ”Sociala medier” är, på många sätt och av många olika anledningar, ett märkligt begrepp (till exempel är det ju människor, inte medier, som är sociala). Men nu har vi ju ”ärvt” det av USA, så då är det väl bara att anpassa sig därefter? ;)

  14. Kreafon Reklam&PR säger:

    @tops Än så länge finns den inte i någon form :) Boken är fortfarande under produktion. Går att provläsa här: http://bit.ly/fWsrQ3

  15. Kreafon Reklam&PR säger:

    @tops Visalänken http://bit.ly/fWsrQ3 . Provsidorna kommer att finnas på kreafonboken.se sen också. Tack för att du vill rekommendera!

  16. Bolagrets Blogg » Arkiv » Bolagrets Blogg i ny bok! säger:

    […] Är du nyfiken på boken så kan man provläsa delar av den på Kreafonbloggen! […]

Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.