sociala mediervarumärke & strategisk kommunikation

Varumärket i sociala medier

måndag, 20 december, 2010

tjuv

Hur ska man hantera sitt varumärke och företagsnamn i de sociala medierna? I PRV:s blogg, Sociala medier och varumärken, finns en hel del intressant att läsa.

Det finns flera exempel på svenska företags som blivit blåsta på sina namn på Facebook, YouTube, Twitter och andra sociala medier. Någon annan har helt enkelt hunnit före och registrerat företagsnamnet. Därför tycker jag (Lena) som sagt att det kan vara en god idé att att registrera sitt namn i de största sociala medierna, för säkerhets skull (även om alla inte är av samma åsikt).  

PRV:s blogg ger också samma råd:
”För att hantera den här typen av problematik (dvs att företagsnamnet registreras av någon annan) så kan man registrera ett användarnamn (t.ex. sitt varumärke) på de större etablerade sociala mediekanalerna i avvaktan på en mer utvecklad närvaro. Ett snabbt och enkelt sätt att skapa förutsättningar för en enhetlig och bra närvaro på sociala medier.”

Illustration: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.