forskning, undersökning, statistiksociala mediervarumärke & strategisk kommunikation

Svensk forskning om sociala medier

tisdag, 28 februari, 2012

Då och då efterlyser vi fler forskare här i Kreafonbloggen. Vi tycker att det behövs ännu mer forskning inom sociala medier och nya former av marknadskommunikation.

I senaste numret av tidningen Tendens special (nr 1 2012) intervjuas Jonas Colliander, doktorand på Handelshögskolan i Stockholm. Han är en av svenskar som forskar om sociala medier.

Artikeln handlar om allt från sponsrade bloggar till internetreklam i form av banners. Visste du förresten att annonser i papperstidningar fortfarande tycks ha bättre effekt än banners?

Det här är intressant: Bloggar som inte upplevs som sponsrade är bättre än redaktionellt innehåll, både på att skapa varumärkestrohet och köpintentioner. Det är numera vetenskapligt bevisat av Jonas Colliander i samarbete med professor Micael Dahlén.

Foto: Fotograferat ur Tendens special (nr 1 2012)

RELATERAT INNEHÅLL


9 kommentarer till “Svensk forskning om sociala medier”

  1. Kreafon Reklam&PR säger:

    Svensk forskning om sociala medier: (Vissa) bloggar är bättre än redaktionellt innehåll för att skapa varumärkestrohet http://t.co/8SscafSW

  2. Lena Carlsson säger:

    Intressanta resultat RT @kreafon: Svensk forskning om sociala medier http://t.co/oi915wA6

  3. Nordic Medical Advis säger:

    Svensk forskning om sociala medier: (Vissa) bloggar är bättre än redaktionellt innehåll för att skapa varumärkestrohet http://t.co/8SscafSW

  4. Forskaren om Twitter | Kreafonbloggen säger:

    [...] Svensk forskning om sociala medier ? forskningsociala [...]

  5. Paulina säger:

    @kreafon har hittat forskning som visar att annonser i tidningar fortfarande har större effekt än banners! http://t.co/nMxNGcM8

  6. Sveriges Marknadsförbund säger:

    Tack för att ni uppmärksammar vår artikel och hjälper till att lyfta fram forskningen. Vi håller med, det är roligt att läsa forskning och det finns massor att lära från långsiktiga och djupare analyser av olika marknadsföringsmetoder. Ett annat sätt att tillgodogöra sig senaste rön är att gå på våra frukostseminarier – Månadens Forskare. se: http://svemarknad.se/projekt-initiativ/seminarier-events/. Varmt välkomna!

  7. Kreafon säger:

    Tack för tips! Finns det något liknande inplanerat i Göteborg?

  8. Sveriges Marknadsförbund säger:

    Inget inplanerat än, men vi vill absolut göra något liknande i Göteborg. Ringer gärna er och bollar några förslag! // mvh Sofia, Sveriges Marknadsförbund

  9. Kreafon säger:

    Låter ju jättespännande! Ja ring gärna :) /Lena

Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.