Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

Sociala medier – trendspaning och tillbakablick

måndag, 7 januari, 2013

Inför 2012 gjorde vi fem trendspaningar om sociala medier här i Kreafonbloggen. Så, hur gick det?

 

Trendspaning 1 – ”Sociala medier – självklart”

För några år sedan fanns det inte några jobb inom sociala medier, men under 2011 blev allt vanligare med rekryteringsannonser som efterfrågade kompetens inom sociala medier. Vi spanade att utvecklingen skulle fortsätta och att arbete med sociala medier skulle bli en naturlig del av fler företags och organisationers externa kommunikation.

Mycket tyder på att utvecklingen fortsatt åt samma håll. I en undersökning genomförd av Sveriges Annonsörer i oktober 2012 framkom att sociala medier är annonsörers största utmaning just nu. ”Webbkommunikatör” och ”Kommunikatör sociala medier” hamnade i topp när företagen svarade inom vilka område man behövde kompetensförstärkning.

 

Trendspaning 2 – ”Bluffmakare på Facebook”

Allt fler skojare verkar ha tagit till sig det här med sociala medier och verkar nu ringa land och rike runt för att erbjuda mer eller mindre seriösa tjänster. Företag behöver bli mer på sin vakt och kvalitetssäkra inköpen.

Skojarna har varit aktiva även under 2012. Flest exempel finns det som rör privatpersoner som blivit lurade av falska annonsernättjuvar och bedragare. Under året har det också pratats en del om att köpa gillare på Facebook, och hur det står till med seriositeten bakom företagen som erbjuder dessa tjänster.

 

Trendspaning 3 – ”Sociala medier räddar inte världen”

Handlade om att man (media med flera) tillskriver sociala medier lite för mycket i olika sammanhang. Sociala medier gör dig inte till miljonär över en natt och sociala medier räddar inte världen, även om de kan vara effektiva kommunikationskanaler. För företag som vill lyckas krävs en smart strategi och hårt arbete. Vi hade dessutom en förhoppning om mer forskning och ordentliga faktauppgifter kring sociala medier.

Här finns fortfarande mycket som kan utvecklas. Fortfarande tillskrivs sociala medier både positiva och negativa egenskaper, som egentligen inte har med kommunikationskanal att göra. Media använder ord som twitterstorm, facebookuppror och instagramupplopp när det egentligen handlar om andra saker som människors agerande och samhälleliga strukturer.

Det forskas mer i sociala medier nu än för tre år sedan, men även det är ett område som kan utvecklas betydligt.

Allt fler företag verkar inse att kommunikation i sociala medier faktiskt kräver kompetenta insatser, precis som med allt annat marknadsföringsarbete.

 

Trendspaning 4 – ”Ego hejdå”

De företag och organisationer som lyckas tänka tvärtom är framtidens vinnare (kunden väljer, inte ni). Hög tid att säga hejdå till egot och lyfta blicken. Det går inte att bygga sitt varumärke som förr. Andra gör det åt er, inte minst i sociala medier.

Det här är svårt och en del av en stor förändring som i stort sett all marknadskommunikation står inför. Vi följer utvecklingen med spänning – och visst finns det både företag och offentliga verksamheter som är på rätt väg!

 

Trendspaning 5 – ”Integrerad kommunikation och stora skillnader”

Visst händer det mycket, men det tar tid. Fokus affärsnytta, Mer sans, Mer integration och Ökade skillnader är lika aktuellt idag som för två år sedan.

Och fortfarande aktuellt. De två förstnämnda tycks relativt självklara för de företag som idag är aktiva i sociala medier, och många är bra på att integrera kommunikationen i sociala medier med andra aktiviteter.

Skillnaderna ökar. Ett företag som gjorde entré i de sociala medierna för tre år sedan ligger längre fram än ett företag som startar upp en facebooksida nu. De som är sena i starten slipper å andra sidan att göra om vissa misstag genom att lära av andra, kanske.

I vissa branscher blir skillnaderna tydligare större än andra, och de handlar inte bara om sociala medier utan digital kommunikation överhuvudtaget. Det blir intressant att följa tidningsbranschens och dess enskilda aktörers utveckling under 2013. Hur hanterar man den digitala utmaningen och hur tas det emot av användarna?

Foto: Bildarkiv: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Sociala medier – trendspaning och tillbakablick”

  1. Kreafon säger:

    Sociala medier – trendspaning och tillbakablick http://t.co/ri2hyV9H

  2. Lena Leigert säger:

    Sociala medier – trendspaning och tillbakablick http://t.co/ri2hyV9H

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.