Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


internkommunikationvarumärke & strategisk kommunikation

Stärk varumärket med bra internkommunikation

tisdag, 29 januari, 2013

Konsumentprodukter kan tyckas ha det aningen lättare i sitt varumärkesarbete. Produkten är fysisk och den största delen av varumärkesleveransen är produkten, till exempel en chokladkaka. Med smak, form och förpackningsdesign kan leverantören påverka upplevelsen och förmedla en känsla.

Med tjänster är det klurigare. De levereras av människor. Varumärkesleveransen, det vill säga utförandet av tjänsten och personen som utför den, är ofta avgörande för kundens upplevelse. I vissa fall kan man gå så långt och påstå att medarbetaren är varumärket.

Ett vårdbiträde bär vårdföretagets varumärke i sina händer och en lärare är representant för en skola. För vårdtagare, anhöriga, elever och föräldrar är dessa personer verksamheten de representerar. När de gör ett gott arbete stärks varumärket. ”Jättebra skola!” (tack vare en omtyckt lärare). ”Dåligt vårdföretag!” (på grund av en medarbetares misstag). Kunder kan ofta döma ut hela företag, baserat på en enda persons attityd och agerande.

I tjänsteföretag är det därför oerhört viktigt att arbeta med internkommunikation som en del av varumärkesarbetet. Låt den interna kommunikationen bli ett verktyg för att skapa medvetna, stolta och trygga medarbetare. Som gör ett gott jobb. För ingen reklamkampanj i världen kan ersätta det*.

Det enkla är det svåra: Ta hand om era medarbetare, så vårdar ni samtidigt ert varumärke. Stärk personalen, så blir varumärket starkare.

*Därmed inte sagt att enbart internkommunikation räcker. Men det en riktigt bra grund att bygga vidare på.
Aktuell utbildning: Framgångsrikt Varumärkesarbete. Läs mer: Bok Nya tiders varumärken. Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.