Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

Beredskap för näthat och kränkning

onsdag, 13 mars, 2013

Det diskuteras en hel del om näthat, nätmobbing och kränkningar på nätet, kopplade till skolvärlden. Ämnet är högst aktuellt även för arbetsgivare och arbetsplatser. 

Hur skulle din arbetsplats agera om en medarbetare blev utsatt för uthängning och kränkning på nätet och i sociala medier? Finns det en handlingsplan?

Detta är mer aktuellt för vissa arbetsplatser och yrkesroller. Det finns områden och yrkesroller som är mer utsatta än andra, även om det skulle kunna hända vem som helst, på vilken arbetsplats som helst.

”Det händer inte oss” är ingen bra plan. Medarbetare behöver känna sig trygga i att de har arbetsgivarens stöd om något tråkigt skulle inträffa. Och, framför allt, den som blir utsatt ska inte ensam behöva lösa situationen på egen hand i ett redan tillräckligt utsatt läge.

Arbetsplatsen behöver en handlingsplan och ett professionellt agerande i dessa sammanhang, vilket än så länge verkar relativt ovanligt.

Några korta tips:

  • Omvärldsbevaka på nätet och i sociala medier för att upptäcka om/när något skrivs om er arbetsplats och personal.
  • Gör en handlingsplan för hur ni går tillväga om någon hos er blivit utsatt.
  • Glöm inte att förbered vem som ska göra vad. Situationer på nätet kräver ofta ett snabbt agerande.
  • Agera i de lägen ni har möjlighet.
  • Polisanmäl när det krävs, och lämna över agerandet. Vissa saker bör man inte hantera på egen hand.
  • Informera alla medarbetare så att de känner till att de har stöd och till vem de ska vända sig om något skulle inträffa.

Välkommen att kontakta Kreafon på 031-708 99 25 för ytterligare rådgivning kring dessa frågor.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.