Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikkommunikation i offentlig sektorsociala medier

Kommunen på Facebook – Rapport

måndag, 18 mars, 2013

Nu är den fullständiga rapporten snart här, rykande färsk från tryckeriet!

För första gången finns sammanställd statistik över Sveriges kommuners närvaro på Facebook, baserade på uppgifter från Facebook. 56% av landets kommuner har en kommunövergripande sida, visar vår kartläggning.

Kommunernas främsta anledningar att använda Facebook är medborgardialog och som nyhetskanal, enligt en undersökning från SKL (pdf). Syftet med Kreafons kartläggning har därför varit att titta närmare på kommuners förutsättningar för och förmåga att skapa dialog och att använda Facebook som en nyhetskanal. I vårt arbete har vi har tittat på Popularitet, Medborgarkontakt och Engagemang.

De kommuner som placerar sig högst är

  • Popularitet: Karlstad, Tyresö, Södertälje
  • Medborgarkontakt: Jokkmokk, Arvidsjaur, Övertorneå
  • Engagemang: Luleå, Östersund, Leksand

Undersökning är genomförd under tre dagar i januari 2013. Rapporten innehåller samtliga kommuners placeringar i de olika kategorierna och kan beställas från Kreafon.

Läs mer: Pressmeddelande på MyNewsdesk Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Kommunen på Facebook – Rapport”

  1. Dialog och delaktighet – en utmaning! | Kreafonbloggen säger:

    […] syfte är det här en stor utmaning, om man med dialog menar ömsesidig aktivitet. Kreafons rapport Kommunen på Facebook visar att det finns en stor utvecklingspotential för kommuner. Ett kvalificerat antagande att […]

  2. Kommunen på Facebook – ny rapport på gång! | Kreafonbloggen säger:

    […] Kommunen på Facebook – Rapport […]

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.