Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


sociala medier

Nå fler, marknadsför inlägg – betala för statusuppdatering?

tisdag, 16 april, 2013

I höstas påbörjade Facebook förändringen som gör att sidor inte längre når ut till alla sina gillare. En normal statusuppdatering når oftast bara 20-40% av personerna som gillat sidan.

Som administratör för en sida kan du se räckvidden för varje enskilt inlägg, nedanför aktuellt inlägg (se bild ovan).

  • ”Organisk räckvidd” är de gillare som nåtts direkt.
  • ”Viral räckvidd” är den spridning som personers delningar och gillningar har genererat.
  • Om du har marknadsfört inlägget visas även siffror för ”Betald räckvidd”.

Numera går det alltså att betala för att nå fler, vilket är välkomna intäkter för Facebook, men ett dilemma för företag och organisationer som använder Facebook som kommunikationskanal. Hittills har ju allt varit gratis. Är det värt att betala?

 

Så här gör du för att marknadsföra ett inlägg och betala för en statusuppdatering:

Skriv din statusuppdatering. Klicka på ”Marknadsför inlägg” nedanför statusraden:

När man betalar för statusuppdateringen når inlägget personer som gillar sidan, och deras vänner. I mitten av rutan syns din budget och nedanför visas en uppskattning av räckvidd.

 

Om man ökar sin budget når man ännu fler:

 

Fördelar med att betala för en statusuppdatering:

  • Man når väldigt många fler.
  • Man når utanför sin vanliga publik (gillarna), vilket kan ge fler gillare på sidan.
  • Möjlig organisk spridning ökar när fler ser inlägget.

Nackdelar med att betala för en statusuppdatering:

  • Det kostar pengar.
  • Det går inte att begränsa till att nå enbart gillarna, vilket gör att inlägget kommer att nå personer som kanske inte alls är intresserade (och känner sig störda).
  • Inlägget når människor som kanske inte vet vilka ni är och vad ni gör, vilket kan leda till missförstånd och konstiga kommentarer.
  • Inlägget märks (i vissa fall) med ”sponsored” i läsarens flöde, vilket skulle kunna påverka innehållets trovärdighet.

Att betala eller inte, det är alltså frågan. Svaret varierar beroende på vilken typ av verksamhet man har, och statusuppdateringens innehåll. Prova er fram!

Foto: Skärmdumpar Facebook

RELATERAT INNEHÅLL


7 kommentarer till “Nå fler, marknadsför inlägg – betala för statusuppdatering?”

  1. David säger:

    Hej,
    Måste ifrågasätta var ni hittat siffran ”20-40%” för räckvidd.
    De källorna jag har sett samt egna erfarenheter så ligger den siffran på ca 16%.
    Dock beroende på storlek på sidan så klart.

    Mvh David

  2. Lennart Orlander säger:

    Hej

    Du säger ”Inlägget märks (i vissa fall) med ”sponsored” i läsarens flöde”. Vid vilka tillfällen blir inlägget inte märkt?

    Lennart

  3. Lena (Kreafon) säger:

    Hej Lennart! Bra och uppmärksam fråga.

    Kanske kan någon av bloggläsarna svara bättre än jag. Anledningen till formuleringen ovan är att jag och kollegorna vet att det inte alltid märks med ”sponsored”, även om det är ett betalt inlägg. Anledningen till varför är vi dock lite osäkra på. De fall som vi har sett att det INTE märks är t.ex när det visas för person som gillar sidan. Men vi vågar inte påstå att det alltid är så. Sen verkar det vara skillnad på hur inlägget visas på dator och i mobil också.

    Som sagt, om någon av er bloggläsare har koll, så skriv gärna och berätta om era erfarenheter!

  4. Lena (Kreafon) säger:

    Hej David!
    Siffran 20-40% är en kombination av olika källor och våra erfarenheter från flera sidor, men precis som du är inne på beror det ju bl.a på sidans storlek, och det finns ju sidor som knappt kommer över 10%. Svårt att göra ett generellt utlåtande. Jag har heller inte sett någon större undersökning kring detta ännu, och ingen för svenska sidor. Vet du om det finns någon sådan?

  5. Hur ofta ska man posta på Facebook? | Kreafonbloggen säger:

    […] du kanske känner till når inte en facebooksidas innehåll ut till alla sidans gillare. Under varje post kan du se hur många personer som sett inlägget, men det går inte att veta […]

  6. anton säger:

    Hej

    Jag undrar hur mycket pengar dom tar betalt! Är det bara en gång man laddar på kontot med pengar eller är det varje gång man lägger upp något?

    Tacksam för svar

    // Anton

  7. Kreafon säger:

    Varje gång du lägger upp något kan du själv bestämma om och hur mycket du vill betala (budget). Du kopplar ditt fb-konto till ett betalkort, och pengarna dras när visningarna har nått upp till den budget du valt.

Kontakta Kreafon!