Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningkommunikation i offentlig sektormarknadsföring & reklam

Att marknadsföra kommunala verksamheter

söndag, 21 april, 2013

Häromdagen var jag (Lena) inbjuden att hålla ett föredrag om att marknadsföra kommunala verksamheter, ett verkligt intressant område. Både företag och offentliga verksamheter berörs av nya sätt att kommunicera och marknadsföra, men offentliga verksamheter har en utmaning som heter duga – att kommunicera med ”alla”, eller allmänheten som man brukar säga. En annan utmaning är att det ibland är ganska ”tråkiga” saker som behöver kommuniceras.

Men först några steg tillbaka. Det är intressant att titta på utvecklingen inom området ”marknadsföring i kommunala verksamheter”. Jag har arbetat med kommunala verksamheter de senaste femton åren. Först som anställd på byrå, sedan som egen konsult och de senaste elva åren under Kreafons flagg.

Mycket har hänt under dessa femton år. Den största skillnaden tycker jag är inställningen till marknadsföring, eller kommunikation om man föredrar det ordet. För femton år sedan hette det ”information”, eller ”samhällsinformation”. På många håll var ordet ”reklam” inte särskilt välkommet, inte ”marknadsföring” heller.

Idag pratas det om marknadsföring och kommunikation som en mer naturlig del av verksamheten, även om det naturligtvis är stor skillnad på att lansera ett klädmärke jämfört med att kommunicera nya kommunala tjänster. Men som jag ser det är utmaningarna i många fall de samma för både företag, kommuner och myndigheter idag.

Alla, både företag och kommunala verksamheter, står inför ett skifte där mycket tyder på att traditionella kommunikationsmodeller och reklamteorier inte längre fungerar så bra. Folk är reklamtrötta. Ny teknik, medieanvändning och sociala medier förändrar förutsättningarna. Samtidigt är det ingen som riktigt vet vad och hur man ska göra istället, eller som komplement. Det finns ju inget facit, än. Och det där med att folk inte vill ha reklam, det är en sanning med modifikation. För vi söker upp reklam när vi vill ha den. Och reklam som vi gillar ser vi som inspiration och värdefull information. IKEA-katalogen, till exempel.

Jag förespråkar en kombination av traditionellt och nytt. Att vidareutveckla det man har. Sociala medier ersätter inte traditionella kanaler – åtminstone inte på kort sikt och inte för en kommun som måste kunna kommunicera med alla. Men sociala medier kan vara ett givande komplement. Och att enbart fortsätta på gammalt vis är inte framtid.

Var finns allmänheten? Under mitt föredrag visade jag ett exempel på hur tänkbara kommunikationskanaler ser ut idag. Jag jämförde bland annat lokaltidning, facebook och kommunens egen hemsida. Förr var lokaltidningen den givna kanalen när man ville nå allmänheten. Idag, med färre prenumeranter, är den inte riktigt lika självklar. Åtminstone inte som enda kanal. Infografik över antalet läsare i olika kanaler kommer här i bloggen så snart jag sammanställt siffrorna.

Jag pratade också om utvecklingsmöjligheter för den som vill dra nytta av sociala medier, och kom bland annat in på vikten av att kommunicera på användarnas villkor och att hitta en rätt ton, både i språk och bild, och kanske via personliga representanter så att den man pratar med får ett ansikte, en personlig kontakt och relation. Och vikten av ett relevant innehåll. Content marketing som det kan kallas.

Det finns stora utvecklingsmöjligheter inom marknadsföring av kommunala verksamheter i ett nytt medielandskap, som jag ser det. Under föreläsningen visade jag en hel del goda exempel, men än så länge är det mesta ogjort. Jag ser fram emot modiga kommuner som vill visa framfötterna framöver!

På Facebook och Twitter fick jag frågan om Kreafon kommer att hålla detta föredrag som en öppen föreläsning. Det är inget bestämt just nu, men i så fall blir det till hösten. Håll utkik!

Föreläsningen hölls på Samhällsvägledarnas årskonferens. Stort tack till åhörare och arrangörer!
Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.