Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningkommunikation & ledarskapsociala medier

Sociala medier – en ledningsfråga

måndag, 22 april, 2013

Tänk att samla alla kommuners chefer och låta dem lyssna på ett föredrag om sociala medier. Föredömligt, tycker jag (Lena)!

För i takt med att kommunikation blir ett allt viktigare verktyg för att styra och leda organisationer, så blir även sociala medier en viktig fråga för chefer och ledare. Ett mer omfattande resonemang kring detta kommer i min nästa bok, men jag vill ändå passa på att skriva några rader redan nu.

Som chef och ledare sänder man ut signaler, medvetet eller omedvetet. Det kan handla om attityder och förhållningssätt, oro eller upptäckarglädje. Ofta säger faktiskt agerande mer än ord. Att säga ”det är viktigt med sociala medier” är en sak. Att själv vara en aktiv twittrare talar sitt tydliga språk. Ett av många goda exempel är Västtrafiks VD, Lars Backström (bild ovan), som använder twitter för att få input.

Nu säger jag inte att alla chefer måste blogga och twittra, och jag har full förståelse för om man som chef inte kan, vill eller hinner. Men, generellt sett, så har både företag och offentliga verksamheter mycket att vinna på ett ökat intresse, mer kunskap och en större förståelse på ledningsnivå.

Visst kan man förenkla det hela och säga att det är en ”generationsfråga”, att det är lättare för yngre att ta till sig nya kommunikationsmöjligheter. Så är det ju, delvis. Men sedan handlar det också om egen förändringsbenägenhet och nyfikenhet. Och insikten om att sociala medier inte bara är en ”kul grej”, utan faktiskt en del av strategisk kommunikation som utvecklar verksamheten. Det går till exempel att klara en kris bra mycket bättre om man har förståelse för sociala medier och hur de fungerar.

Steg ett är intresse och nyfikenhet. Steg två är att själv bekanta sig med de nya kanalerna. Det är svårt att avgöra om något är ”bra” eller ”dåligt” utan egen erfarenhet. Det är också svårt att delegera något som man själv inte har en aning om hur eller till vad det kan användas.

Steg tre är att faktiskt börja använda sociala medier i sin yrkesroll och/eller i sin verksamhet, som en effektiv och ändamålsenlig kommunikationskanal. Dessa tre steg låter sig naturligtvis inte göras på en lunchrast. Men de är fullt genomförbara för den som vill.

Idag hade jag nöjet att föreläsa för en stor samling kommunala ledare, och temat för dagen var sociala medier i kommunala verksamheter. Min ambition är att öka intresse och nyfikenhet, och jag ser fram emot fler twittrande chefer framöver! Sakta men säkert tror jag också att både företag och kommunala verksamheter kommer att bli allt bättre på att använda nya kommunikationskanaler i sina verksamheter framöver. Det mesta är som sagt ogjort.

Men utvecklingen hänger inte (bara) på marknadsavdelningar, kommunikationsavdelningar och kommunikatörer. I mångt och mycket beror det på agerandet på ledningsnivå, och på hur man själv agerar som ledare. Otroligt mycket har hänt bara på de senaste två åren och det ska bli intressant att följa utvecklingen framåt!

Strategisk kommunikation, oavsett kanal, är en ledningsfråga.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.