guider & tipssociala medier

Bästa tiden att posta på Facebook #2

torsdag, 16 maj, 2013

Fortsättning på föregående bloggpost.

Det tycks alltså inte finnas någon ”bästa dag” att publicera på Facebook. Eller snarare väldigt många bästa dagar, beroende på vilken undersökning man väljer att tro på.

Buddy Media analyserade 1.800 företagssidor på Facebook  (maj 2012) och kom fram till att bästa dag beror på i vilken bransch man befinner sig i (se infografik nedan). Inte särskilt överraskande. Men även dessa siffror bör man ta med en nypa salt. Att ni är verksamma i klädbranschen måste inte betyda att torsdagar är er bästa dag.

Utgå istället från att det inte finns någon bästa dag att posta på Facebook – generellt sett. Däremot kan det vara så att det finns bättre och sämre tidpunkter och veckodagar för just er sida. Det är ett litet detektivarbete att ta reda på, men fullt möjligt om man arbetar konsekvent över tid.

Här är några tips för att ta reda på vad som passar bäst för er facebooksida:

1. Lär känna din publik. Vem är det som gillar er sida och när befinner de sig på Facebook? När är de intresserade av det ni skriver om? Många kollar Facebook på bussen på väg till och från jobbet, vissa passar på att facebooka runt lunch, barnföräldrar har tid när barnen har lagt sig. Och så vidare.

2. Testa dig fram. Prova att posta innehåll på olika veckodagar och tidpunkter för att se vad som verkar fungera bäst genom att titta på statistiken för varje post. På facebookssidans administratörsdel, eller nedanför varje post, kan du se hur många visningar en post fått. Här visas också antal gillningar och delningar.

3. Du vet väl att det går att tidsinställa poster? Det kan vara praktiskt om du inte har möjlighet att posta innehåll vid vissa tider. Men glöm inte att ha beredskap för att svara på eventuella kommentarer inom rimlig tid.

4. Tänk på att det inte bara är tidpunkt som spelar roll för hur stort genomslaget blir. Titta även på vad posten består av. Verkar något särskilt innehåll mer populärt än annat? Generellt sett brukar bilder få en större spridning jämfört med annat innehåll.

Med lite detektivarbete skulle du alltså kunna komma fram till att en bild postad på en söndag förmiddag verkar passa just din publik allra bäst. Självklart ingen absolut sanning, men genom att ständigt lära dig av föregående poster kan du få en riktigt bra känsla för vad som funkar och inte.

Lycka till!

facebook infographic
Facebook Post Data Segmented By Industry infographic designed by Linchpin Digital PR

Foto: Bildarkiv, Kreafon. Infografik: Linchpin SEO

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.