Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningkommunikation i offentlig sektor

Den som leder med kommunikation leder

onsdag, 16 oktober, 2013

Igår kväll blev jag (Lena) igen påmind om varför jag gillar Twitter så mycket. Jag fick respons på bloggposten om att marknadsföra kommunala verksamheter, och det blev ett intressant prat om hur utvecklingen har sett ut de senaste åren, och hur den kommer att se ut framöver. Kommer vi till exempel att få se mer ”sälj” från kommunala verksamheter nu och i framtiden?

Jag formulerade mig lite för snabbt på Twitter och skrev att jag ser fram emot fler modiga kommunikatörer. Någon påpekade att det handlar mer om ledning än kommunikatörer. Och jag instämmer. Precis som jag skrev i bloggposten: ”Jag ser fram emot modiga kommuner som vill visa framfötterna framöver!”. Det handlar om kommunikation, men börjar i ledningen. Och det handlar om förhållningssätt. En ensam kommunikatör kan inte på egen hand förändra särskilt mycket utan stöd, så klart.

Halvdagen den 23 oktober och 26 november är minst lika givande för personer i ledningsgrupper som för kommunikatörer (det samma gäller Kreafons varumärkesutbildning). Ändå är det oftast kommunikatörer som kommer. Det verkar vara en utmaning att få ledare intresserade av strategiska kommunikationsfrågor, oavsett det handlar om offentliga verksamheter eller i det privata näringslivet. Eller också har det blivit kommunikatörers uppgift att göra dessa saker till ledningsfrågor? Säkerligen ser det olika ut på olika håll.

Många ledare verkar inte ha insett vilket kraftfullt verktyg kommunikation är vid till exempel förändring och utveckling. Och då menar jag inte kommunikation som i att ”föra ett medarbetarsamtal på lämpligt vis” eller ”att som chef kunna ge konstruktiv kritik”. Jag menar kommunikation som ett strategiskt verktyg för att leda och utveckla en verksamhet.

Ändå går det åt rätt håll tycker jag. Fler kommunikatörer sitter med i ledningsgrupper och fler har strategiska roller nu än för 15-20 år sedan. Då var ofta informatörstjänsten en slags administrativ roll, väldigt långt ifrån ledningsfrågor. Så, visst har mycket hänt. Och vissa ligger längre fram än andra. Men mycket mer behöver hända.

Det här är jag övertygad om: Kommunikativa företag och organisationer är de som kommer att klara sig bäst i det nya medielandskapet och samhället vi lever i. De som inte inser det i rätt tid (nu) kommer att få det tufft (några har redan märkt det men kanske inte förstått vad det beror på). Det är ett långt resonemang, men jag nöjer mig med att sammanfatta det på dessa få rader här.

Så avslutar jag med att igen hälsa välkommen till Att marknadsföra kommunala verksamheter 23/10 eller 26/11. Är du kommunikatör så bjud gärna med din chef! Lyckas du få loss chefen, så hör av dig till mig på 031-708 99 25 så får ni båda ett bra pris. Antar du utmaningen? :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


1 kommentar till “Den som leder med kommunikation leder”

  1. @elinmattsson säger:

    Bra att ni lyfter upp denna viktiga fråga på agendan! Det handlar också mycket om attitydförändringar. Kommunikation är en ledningsfråga, men vi kommunikatörer måste ta ansvar och utbilda ledningsgruppen i kommunikationsfrågor så att de förstår vikten av kommunikativt ledarskap. Lycka till på er utbildning! :)

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.