Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


i göteborgkommunikation i offentlig sektorvarumärke & strategisk kommunikation

Ledarskap, värderingar och varumärket

torsdag, 7 november, 2013

Det finns otroligt många människor som på olika sätt är engagerade och arbetar flitigt, både i det privata näringslivet och inom kommunen, för att Göteborg ska vara en stad att trivas i. Men för många har de senaste årens mutskandaler och fiffel i Göteborg tagit på både självförtroende, ork och stolthet. Varumärket Göteborg har fått sig en rejäl törn. Hur repar man sig?

Det har gjorts en hel del (går att läsa i dokumentet Intern kontroll och öppenhet – vad Göteborgs Stad gjort sedan 2010).

I syfte att ”stärka öppenheten inom Göteborgs Stad” har man bland annat arbetat med stärkt internkontroll, obligatorisk självdeklaration, styrande dokument, utbildning av anställda och så vidare. En oberoende extern leverantör har granskat stadens handlingsplan för att gå ”från utskälld till föredömlig” och kommit fram till att ”planen ser bra ut men att det kommer att ta två till tre år att genomföra den fullt ut”.

Utbildning, regler, policys och styrdokument är bra. Men är det verkligen vad som behövs?

Det som har hänt beror inte på okunskap. Alla vet att man ska spara kvitton och skriva vad det gäller. Alla känner till reglerna om att man inte får ta emot mutor eller köpa privata grejor för arbetsgivarens/skattebetalarnas pengar. Alla kan det.

Det som hänt beror inte heller på att det har varit dålig kontroll. Fusket har kunnat fortsätta på grund av dålig koll, men det är en annan sak.

Det som hänt de senaste åren har hänt på grund av ruttna värderingar. Göteborgs Stad skriver att man ”Stärkt värdegrundsarbete för staden, med en kommungemensam kod med fokus på etik och moral”. Bra! Det är den riktigt stora utmaningen. Åtgärder som stärkta kontroller, hård styrning och ”framtvingad” öppenhet är bra men:

  • om det var självklart att inte fiffla skulle man inte behöva skärpa kontrollen.
  • om det var självklart att ställa upp skulle ingenting behöva vara obligatoriskt.
  • om det var rent mjöl i påsen skulle ingen vara orolig för öppenhet.

Det är inte okej att ljuga och att fuska. Girighet rimmar illa med kommunal verksamhet och fulaffärer ska inte förekomma. Det är bedrövligt att blåsa skattebetalarna, sina kollegor och sin arbetsgivare. Man gör inte så. Inte som politiker, inte som tjänsteman, inte som chef och inte som medmänniska.

Ledare med taskiga värderingar kan vara något av det värsta som kan hända en organisation. De är det starka varumärkets värsta fiende. För om det ruttnar i toppen så vill det gärna sprida sig, tyvärr (”varför ska jag bry mig om ingen annan gör det?”).

Just därför är ärligt värderingsarbete en så viktig del av varumärkesarbete. Dessutom är det oerhört viktigt att personer i ledande befattning förstår hur betydelsefulla de är i värderingsarbetet. För, det spelar ingen roll att man säger att man är bra. Värderingar är egentligen allt annat än ord. Det är känslor och handlingar. När de saknas förvandlas fina ord lätt till floskler.

 

Värderingar och kärnvärden är inget man klottrar ner på en servett på kafferasten. Klart att alla svarar att det är bra att vara kostnadsmedveten och tänka på miljön. Klart att alla vill ha en kreativ arbetsmiljö där alla får komma till tals. Det låter ju bra. Men är man verkligen beredd att själv leva som man lär, flytta till ett billigare boende, byta bort sin lyxbil och göra de där förändringarna på arbetsplatsen som ger ett mer tillåtande klimat? För värderingar gäller alla, även – och framför allt – ledningen, inte bara ”dom andra”.

Jag (Lena) hade gärna sett en uttalad handlingsplan för varumärket Göteborg. För ”Göteborg” är ett varumärke, oavsett man vill eller ej, och oavsett om det finns en varumärkesplattform eller inte. Göteborg behöver en sund och ärlig värderingsgrund som märks i handling. Det behövs inte ännu mer kontroll. Inte tomma ord och yta. Och så behövs en förståelse för att ”vi” är ”Göteborg”.

Det spelar ingen roll vilken förvaltning eller vilket bolag det är som råkar i blåsväder nästa gång. Utomstående tycker ändå att det är ”Göteborg” som klantat sig igen. Jag blir lika ledsen varje gång jag ser personer, förvaltningar eller kommunala bolag som skyller på varandra i hopp om att kunna ”rädda sitt eget skinn”. Förstår ni inte att ni sitter i samma båt? Så, varför inte arbeta tillsammans nu? Göteborg är Göteborg, ett varumärke som vi alla är del av.

Jag vet att det arbetar en himla massa bra och engagerade människor i vår stad, som gör ett riktigt bra jobb, varje dag! Jag önskar dem ett arbetsklimat som hjälper vår stad att utvecklas. Och jag hoppas att de inte hämmas av ännu mer kontroll och måste läsa ännu fler styrdokument.

Jag ser fram emot ett stoltare Göteborg. Heja Göteborg!

*Intressant förresten att kommentarerna är avstängda på de flesta av filmerna på Göteborgs Stads YouTube-kanal. Hur var det nu med öppenheten, Göteborg?)

 

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.