Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningi göteborgsociala medier

Turister och besöksnäring i sociala medier

måndag, 27 januari, 2014

vastsvenska1

tripadvisor

vastsvenska2

vastsvenska3

vastsvenska4

Det var riktigt stor uppslutning på Kunskapsdagen på temat sociala medier som arrangerades av Västsvenska Turistrådet idag, på Radison Blu Scandinavia i Göteborg. Fler än hundra deltagare och ett härligt surr! Bland deltagarna fanns representanter från hotell, restauranger, turistbyråer och andra verksamheter inom besöksnäringen i Västsverige.

Tim Schofield från Tripadvisor delade med sig av intressant statistik kring turister och resenärers vanor, och berättade att Tripadvisor används för att inspirera, planera och boka sin resa. Användarna betygsätter och delar med sig till andra. Enligt Tim gjordes inte mindre än 6,7 miljoner sökningar på West Sweden på Tripadvisor under 2013. Det kan alltså vara ett ställe värt att finnas på, om man är i turismbranschen.

Jag (Lena) pratade bland annat om möjligheten att skapa egna starka kommunikationskanaler i sociala medier, till exempel en blogg eller ett instagramkonto. Det viktigaste är hur man använder en kanal, inte vilken kanal.

Vidare pratade jag om vikten av att ta hänsyn till sina kunder och användare när man som företag använder sociala medier. Att kommunicera och marknadsföra på kundens villkor. Att förstå hur en potentiell kund använder sociala medier, i vilka sammanhang, på vilka geografiska platser och på vilka plattor.

Som ett av flera goda exempel nämnde jag Smögens Havsbads facebooksida, som jag tycker visar ett genomtänkt och konsekvent innehåll och en egen ton i sättet att kommunicera i text och bild. Det märks att det finns en tanke bakom.

Tack arrangörer och deltagare för en härlig dag, och lycka till i de sociala medierna framöver! Jag ser fram emot att följa aktiviteten i sociala medier inom den västsvenska besöksnäringen framöver :) Heja Västsverige!

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.