Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningmarknadsföring & reklamPR & kommunikationsociala medier

Alla kan ha nytta av Twitter

måndag, 24 februari, 2014

twitter6

twitter1

twitter2

twitter3

twitter4

twitter5

Förra veckan höll vi twitterkursen här på Kreafon i Göteborg. Eftersom det inte är en nybörjarkurs (men alla får hjälp att komma igång före kursen) så går vi ganska snabbt igenom grunderna, för att fokusera på olika användningsområden och, framför allt, nytta.

Beroende på vem du är och vad du jobbar med ser det olika ut. Vi visade exempel från konsumentföretag, b2b-företag och offentliga verksamheter. Vissa vill rekrytera, andra vill marknadsföra. En del använder Twitter som kundtjänst, medan andra omvärldsbevakar – eller gör allt på en gång. Alla kan twittra på sitt sätt, av olika anledningar och med lyckat resultat.

Vissa saker är lättare att göra utifrån sin (yrkesverksamma) person än som opersonligt företag. Att nätverka och skapa kontakt med andra människor, till exempel. Ibland kallas detta nuförtiden för h2h (human to human) eller person till person (p2p) – och kan naturligtvis användas oavsett om man är verksam inom ett konsumentföretag, b2b-företag eller inom offentlig sektor.

För andra känns det mer naturligt att använda twitter utifrån ett företagskonto, för att nå ut med företagsnyheter. Vi gav en hel del tips och idéer på hur man kan tänka kring innehåll och spridningseffekter.

Man måste inte skriva och vara ”aktiv” själv. Det går alldeles utmärkt att använda Twitter för att lyssna aktivt, omvärldsbevaka, för att lära sig mer om vad kunder och omgivning tycker och tänker om saker och ting.

Slutligen kom vi in på olika sätt att mäta sitt twittrande. Vad man bör mäta och hur man kan göra det (med hjälp av kostnadsfria verktyg). För, även om det kan vara väldigt roligt att twittra – så ska det ju göra nytta också, och då behöver man ha koll på läget.

Sist, men inte minst, är det alltid lika roligt med nöjda kursdeltagare:

”Tack för en jättebra kurs! Är helnöjd! Stjärna i kanten för innehåll och fin påse vid kursslut. Kändes lyxigt! :-)”

”tack för en superbra kurs, lärorikt och inspirerande!”

 

Tack alla flitiga deltagare, vi ses på Twitter om inte annat! :)

 

Foto: Kreafon, ur kursmaterialet. Är du eller någon kollega nyfiken på hur ni kan använda twitter effektivt i ert arbete? Se Kreafons kursporgram för kommande twitterkurser (Stockholm, Göteborg och Malmö)

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Kontakta Kreafon!