marknadsföring & reklam

Otillåten smygreklam i bloggar

onsdag, 19 mars, 2014

bloggreklam

Uppdaterat 2014-04-07: Syftet med nedanstående bloggpost var att berätta om hur vanligt förekommande det är att företag använder metoder som strider mot marknadsföringslagen, resonera om problematiken kring detta och förklara varför det behövs förändrade arbetsmetoder. För att göra det tydligt valde vi att ta ett faktiskt exempel ur verkligheten. Efter denna bloggpost kontaktades Lena av företagets byråkontakt som meddelade att företaget nu valt att arbeta med andra metoder i Sverige, vilket vi förstås tycker är mycket bra. Fler företag och byråer borde anpassa sina arbetsmetoder så att deras marknadsföring följer marknadsföringslagen.

 

(Fortsättning på föregående bloggpost ”Den här bloggposten är gratis”)

Allt fler företag vill bli omskrivna i bloggar. Relaterat till hur utbrett det är pratas det väldigt lite om denna typ av marknadsföring. Det som skrivs är oftast från konsumentens håll, ibland från bloggarens håll och nästan aldrig från företagets håll.

Jag (Lena) skriver detta för att jag tycker det är viktigt att alla vi som verkar i reklam-/PR-/kommunikationsbranschen (företag, byråer och bloggare) agerar på ett schysst sätt. Mot varandra och mot konsumenter. Det här är en viktig fråga för branschen.

Jag väljer att ta Zalando som exempel på grund av ett i mitt tycke klumpigt sätt att ta kontakt på, och för att de bad mig skriva om deras PR- och marknadsföringsstrategi. Jag vill dock poängtera att jag naturligtvis inte får någon ersättning för dessa rader. Jag har heller inte haft direktkontakt med Zalando, enbart mailkontakt med deras byrå. Jag har inte meddelat dem i förväg om att jag ska skriva dessa bloggposter.

Juridiken kanske inte alltid hänger med i nya mediers utveckling och jag är medveten om att det kan tyckas finnas gråzoner. Men i vissa fall är det glasklart vad som gäller, och jag tycker att det är beklagligt att så många företag väljer att syssla med denna typ av oseriöst marknadsföringsarbete. Särskilt stora företag borde veta och vilja bättre.

Som företag är det absolut inte tillåtet att formulera mail som ”Du får 1200 kr om du skriver om vårt företag, men du får inte skriva att du fått betalt, och det får inte se ut som reklam.” Ändå är det väldigt många företag och byråer som formulerar sig just så, mer eller mindre direkt. Det vet alla som har en hyfsat välbesökt blogg.

Varför pratas det så lite om detta? Jag antar att det beror på att många företag, byråer och bloggare är osäkra på vad det är som gäller. Eller också är man fullt medveten om att man bryter mot regler och lagar, och det vill man naturligtvis tala tyst om.

Grundregeln är enkel: Om ett företag betalar en bloggare för att skriva om en produkt så klassas det som reklam. Och enligt marknadsföringslagen ska reklam märkas ut, så att läsaren förstår att det är just reklam.

Alltså:

  • Det är helt okej för en bloggare att skriva om vilken produkt eller vilket varumärke man vill, men
  • När en bloggare får betalt från ett företag ( i pengar eller produkter/tjänster) för att blogga om dem, så måste det markeras som reklam.

 

Hur gör man rätt?

Att göra rätt som företag:

  1. Det får aldrig uppstå ett uppdragsförhållande mellan företag och bloggare. Med uppdragsförhållande menas att betala för att någon ska skriva, eller säga ”du får dessa produkter om du skriver om dem, och du får inte skriva att det är reklam”.
  2. Det är okej att skicka produktprover, men du får inte ersätta bloggaren att skriva. Det får heller inte uppstå en tyst överenskommelse som till exempel ”Vi skickar en produkt i veckan mot att du bloggar om den”. Det räknas också som ett uppdragsförhållande.
  3. Båda punkterna ovan ÄR tillåtna, men då MÅSTE bloggaren markera bloggposterna med ”reklam”, ”sponsrat innehåll” eller dylikt.
  4. Det är er skyldighet att kolla upp vilka metoder er byrå använder. Ovanstående gäller även andra kanaler, till exempel Instagram och Twitter.

Företag som inte följer punkterna ovan bryter mot Marknadsföringslagen. Det spelar ingen roll om det är företaget, företagets byrå eller bloggaren som tagit initiativ till samarbetet.

Tips! Det går att samarbeta med bloggare på ett seriöst vis. Fundera över varför ni vill samarbeta och vilka bloggar som kan vara intressanta för er. Och ta en seriös kontakt med bloggaren, tänk på att många av de stora bloggarna är seriösa skribenter och företagare och behandla dem som sådana. Här kan du läsa några tips från en proffsbloggare och i min bok Marknadsföring och Kommunikation i Sociala Medier hittar du fler tips på hur du kan arbeta med bloggare.

Att göra rätt som bloggare:

  1. Du får skriva om vilka företag, produkter och varumärken du vill, så länge du inte får ersättning (i pengar eller produkter).
  2. När du får betalt för att skriva måste du markera bloggposten med ”reklam”, ”sponsrat innehåll”, ”i samarbete med” eller dylikt. Läsaren ska förstå att du samarbetar med och har fått ersättning av företaget. Det spelar ingen roll om det är företaget som har kontaktat dig, eller om det är du som har kontaktat företaget.
  3. Inkomster (även produkters marknadsvärde) ska redovisas till Skatteverket, oavsett om du driver bloggen som hobbyverksamhet eller som ett företag. Här kan du läsa mer om hur du ska deklarera.
  4. Ovanstående gäller även andra kanaler, till exempel Instagram och Twitter.

Tips! Fundera på vilken typ av blogg du vill ha, vem du vill samarbeta med och varför. Kan du skriva vad och hur som helst om du vill behålla dina läsare? Det finns många olika sätt att resonera på, så här skriver en bloggare.

Alla vinner på seriös marknadsföring, därför vill jag uppmana till skärpning. Många bloggare är unga människor som har sin blogg som en hobby. Är det rimligt att kräva att de ska känna till marknadsföringslagen? Kanske. Är det rimligt att yrkesverksamma marknadsförare på företag och reklambyråer kan marknadsföringslagen. Absolut.

Företag och byråer: Sluta maila aningslösa bloggare med oseriösa och olagliga uppmaningar. Ni som arbetar på detta sätt sänker branschens trovärdighet.Vidare skulle jag också gärna se att branschtidningar, till exempel Resumé och Medievärlden, och branschorganisationer som till exempel Marknadsförbundet uppmärksammade dessa frågor mycket mer och oftare. Det skulle alla vinna på, inte minst konsumenterna.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


10 kommentarer till “Otillåten smygreklam i bloggar”

  1. Ulrika Stjernfelt säger:

    Hej! Om jag som företag vill samarbeta med en blogg och ge bort presentkort eller en produkt, som bloggaren kan använda i en tävling eller utlottning. Hur gör jag för att både bloggaren och jag ska hålla oss till reglerna?

  2. Kreafon säger:

    Bloggaren ska berätta att tävlingen är sponsrad av företaget i fråga. Utlottning där slumpen avgör vem som vinner räknas som lotteri och är inte tillåtet enligt lotterilagen. Eftersom det handlar om marknadsföring ska tävlingen arrangeras i enlighet med marknadsföringslagen med bl.a:

    • Krav på prestation. I en pristävling ska man prestera (kunskapsfrågor, slogan, fotografera eller liknande).

    • Ingen slumpmässig vinnare. De tävlandes individuella pre­stationer ska bedömas enligt i förväg bestämda grunder.

    • Tydlig information. Samtliga villkor, hur bedömningen går till, tidsgränser och andra begränsningar för tävlingen
    ska redovisas tydligt, liksom var och när namnen på pris­tagarna kommer att publiceras. Det räcker inte att bara
    meddela vinnarna.

  3. Kreafon säger:

    Värt att tillägga: Regler för tävlingar är desamma oavsett media. Ovanstående gäller alltså även på till exempel Instagram.

  4. Jacqueline säger:

    Tack för ett bra inlägg. Om ett företag har kontaktat mig ang att de vill att jag skriver ett inlägg på min blogg (om ett ämne som jag själv bloggar om) och erbjuder 300kr ”som tack för hjälpen via paypal”. Får jag, lagligt, skriva inlägget och ta emot ersättningen eller ska det deklareras? Tacksam för svar

  5. Kreafon säger:

    Hej Jacqueline! Det ska framgå att inlägget är sponsrat, att det är reklam, till exempel genom att skriva ”Detta inlägg sponsrat av Företaget X” längst ner i bloggposten eller någonstans i texten.

    Om/hur ersättningen ska deklareras beror på om du är näringsidkare/företagare eller ej och vilka övriga inkomster du har via din blogg och eventuell annan sysselsättning. Skatteverket kan svara på dina frågor kring det. Läs mer här: http://www.skatteverket.se/privat/skatter/arbeteinkomst/inkomster/internet/blogg.4.2132aba31199fa6713e800017239.html

  6. Lisa hallgren säger:

    Hej!
    Intressant artikel!
    Jag undrar vad som gäller exempelvis för företag som driver en webbbutik? Exempelvis en webshop som tillhandahåller och säljer cdskivor, dvd och som i sin blogg eller på Facebook gör reklam/annonser för kommande skivsläpp, eller tipsar om musik. Där man använder bild och text för att göra reklam av olika slag? Är det helt okej enligt marknadsföringslagen?

    Mvh Lisa H

  7. Kreafon säger:

    Hej Lisa

    Ja, i sina egna kanaler får man göra reklam för sina produkter utan att särskilt markera det som reklam. Detta inlägget handlar om att synas i andras kanaler, men företagets egen blogg och facebooksida ses i allmänhet som marknadsföringskanaler. Det är då alltså inte smygreklam eftersom det är underförstått att läsaren förstår att hen är i en marknadsföringskanal (reklam).

  8. Anonym säger:

    Hej! Jag jobbar på en skola där vi fått förfrågan om att skriva reportage där företagets namn skall vara inbäddat de vill även att man skall skriva om olika besök på restauranger,caféer osv i gengäld kan eleverna erbjudas en bit mat eller en resa är detta verkligen tillåtet?

  9. Kreafon säger:

    Om det gäller en kommunal skola bör ni generellt sett tänka er för innan ni omnämner privata företag (kolla kommunens policy och riktlinjer). Om det är en privat skola kan det vara helt okej att skriva om andra företag, men om ni på något sätt får ersättning för det ni gör räknas det som marknadsföring och ska enligt marknadsföringslagen också markeras ut som sådant, till exempel med ”sponsrat innehåll”. Tänk också på vad lagen säger kring reklam som vänder sig till barn (dvs personer under 18 år). Mer information hittar du här: http://www.kreafonbloggen.se/2015/12/04/valkomna-initiativ-mot-smygreklam-i-sociala-medier/

  10. Smygreklam Mer Aktuellt än Någonsin | Just Rivista säger:

    […] Även Lena Leigert, VD på konsultföretaget Kreafon, har uppmärksammat problemet. På företagets blogg ger hon handfasta råd till både företag och bloggare. Läs hennes tips här. […]

Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.