Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningguider & tipssociala medier

Vilka sociala medier är bäst?

tisdag, 13 maj, 2014

socialmediamanager_kreafon

socialmediamanager_linkedin

socialmediamanager_malgrupp socialmediamanager_oversikt

Vilka sociala medier är bäst? Den frågan får jag (Lena) väldigt ofta. Och visst skulle det vara praktiskt om det fanns ett enda rätt svar! En nyckel till framgång. Nu är det ju dessvärre inte så.

Att Facebook är det mest använda sociala mediet måste inte nödvändigtvis betyda att (bara) det är bäst för just ditt företag eller din verksamhet. Mitt svar på frågan brukar vara ”det beror på”.

Det beror på:

  • vad man vill (syfte och mål),
  • vilken publik man vill ha och
  • vad man har att investera – det vill säga hur mycket tid man har och vilka (för-) kunskaper man har eller vill skaffa sig.

Utifrån dessa tre faktorer och med hjälp av researcharbete (bland annat för att ta reda på hur den tänkta målgruppen använder sociala medier) så går det att komma fram till vilka sociala medier som är bäst för det man vill uppnå. Och svaret ser olika ut, beroende på vem som ställer frågan.

Över lag tycker jag att man bör vara försiktig kring att generalisera vad gäller sociala medier. Det är egentligen omöjligt att slå fast vad sociala medier är och hur de ska användas. För någon kan sociala medier vara ett sätt att umgås med kompisarna. För en företagare kan sociala medier vara där man knyter nya affärskontakter. Ett twitterflöde kan se ut på ett visst sätt om man följer politiker och debattörer. Flödet ser helt annorlunda ut om man följer formgivare, arkitekter och branschmedia inom design.

Sociala medier blir vad man gör det till, både som privatperson och som företag. Och självklart har ett litet detaljhandelsföretag helt andra förutsättningar jämfört med en offentlig verksamhet eller ett business to business-företag.

Idag har vi haft den första kursdagen på Kreafons kurs Social Media Manager. Under dagen har Anders och jag bland annat pratat om förutsättningar för kommunikation och marknadsföring i sociala medier, och deltagarna har fått en genomgång av möjligheter i de vanligaste sociala medierna. Med hjälp av frågor och arbetsblad har var och en fått fundera kring vilka alternativ som är bäst, utifrån sina rådande omständigheter. Allt för att hitta sina ”bästa sociala medier”.

En kommunikationsstrategi för sociala medier kan sägas innehålla två delar:

  • Sociala medier/kanaler/tjänster man vill använda
  • Innehåll, det vill säga typ av innehåll, frekvens, tonalitet med mera

Och som av en händelse handlar morgondagen om vikten av rätt innehåll, content marketing och vad som skapar spridningseffekter i sociala medier. Jag ser fram emot en intressant dag!

Mer läsning om olika sociala mediers möjligheter och utmaningar finns i min bok Marknadsföring och Kommunikation i Sociala Medier. I boken finns snabbguider för bland annat Facebook, Twitter, LinkedIn med flera sociala medier, och på sid 84-85 finns en översikt där olika sociala medier jämförs med varandra.

Nästa kurstillfälle för Social Media Manager är i september.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.