Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


guider & tipssociala medier

Viktigt om personuppgifter i sociala medier

måndag, 2 juni, 2014

datainspekt

Datainspektionens nya Personuppgifter i sociala medier är viktig läsning för alla organisationer som finns på nätet. Förra utgåvan kom 2010, och beskrev tydligt vad som gäller på bloggar och Facebook-sidor. Den nya utgåvan tar även med fler sociala medier. Några viktiga saker:

Om ni kan ta bort en kommentarer, så har ni ansvar för den. Om någon gör en kommentar som innehåller personuppgifter hos er på t.ex Instagram eller Pinterest, så är det er skyldighet att ta bort den. Det gäller däremot inte på t.ex Twitter, eftersom ni inte kan ta bort det som andra skriver.

Och precis som förut så ska organisationen:

  • inte publicera kränkande personuppgifter
  • hålla regelbunden uppsikt över publiceringar
  • skyndsamt ta bort kränkande personuppgifter

Läs gärna hela faktabladet så att ni är uppdaterade på vad som gäller. Det är inte alltid givet vad som gäller, och när tjänster förändras kan det också förändra kraven på er. Här finns den som pdf.

Jobbar du med sociala medier och är osäker på juridiken kring till exempel personuppgifter, upphovsrätt och tävlingar? Anmäl dig till kursen Social Media Manager och ta med dig dina frågor, så rätar vi ut dina frågetecken.

Bild: skärmdump från Datainspektionens faktablad

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.