Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


guider & tipssociala medier

Får en arbetsgivare förbjuda sociala medier?

måndag, 16 juni, 2014

socialkompetens

Många företag väljer att formulera policy för sociala medier. En sådan kan bland annat innehålla hur de anställda bör hantera sociala medier på arbetstid och på sin fritid. Men får arbetsgivaren bestämma vad anställda får och inte får säga?

Vi får in en hel del frågor kring detta ämne. Innan jag (Lena) besvarar tänkte jag börja med att, något förenklat, säga att det finns tre olika sätt att använda sociala medier:

  1. Som privatperson
  2. I sin yrkesroll
  3. Som företag (företagskonton som administreras av en eller flera administratörer)

 

Så här brukar vi svara på vanliga frågor som rör ämnet:

Får ett företag/en arbetsgivare förbjuda privat användning av sociala medier under arbetstid?
Ja. Som anställd förväntas man sköta sina arbetsuppgifter under arbetstid. Vad man gör under sina raster bör dock vara upp till var och en. Många företag tillämpar samma riktlinjer, mer eller mindre uttalade, för privatanvändning av sociala medier som för privata telefonsamtal.

Bör ett företag förbjuda (privat och yrkesmässig) användning av sociala medier under arbetstid?
Det beror förmodligen på vilken typ av verksamhet det gäller. Sociala medier (och mer eller mindre privata kontaktnät) kan till exempel vara en bra rekryteringskanal. Om man tror att personer (till exempel säljare och annan personal) har nytta av kontaktskapande och nätverkande i sociala medier kan sociala medier vara ett minst lika viktigt arbetsverktyg som en telefon. Få företag skulle idag förbjuda telefon under arbetstid, men många väljer fortfarande att förbjuda användning av sociala medier (istället för att utbilda sin personal i hur sociala medier kan användas i arbetet, exempelvis för omvärldsbevakning).

Får en arbetsgivare förbjuda att en anställd pratar om företaget på sin fritid?
Nej. I Sverige har vi yttrandefrihet. Det betyder att var och en är fri att uttrycka åsikter, så länge det inte bryter mot lagen. Ett företag kan alltså inte förbjuda en medarbetare att prata om företaget på sin fritid, varken på eller utanför sociala medier. Men! Självklart får anställda inte sprida företagshemligheter eller på annat sätt bryta mot sekretess eller skada företaget (se vidare nedan).

Får en anställd, som privatperson, säga vad som helst om företaget i sina privata sociala medier?
Nej. I Sverige har vi lojalitetsplikt (för offentliganställda gäller särskilda regler). Det innebär att man som anställd alltid är skyldig att vara lojal mot sin arbetsgivare. Lojalitetsplikten gäller både under och efter arbetstid, och på och utanför sociala medier.

Exempel på illojalitet kan vara att bedriva konkurrerande verksamhet, delta i verksamhet som konkurrerar med arbetsgivarens, att prata illa om arbetsgivaren eller att sprida lögner. En person kan alltså inte säga vad som helst om sin arbetsgivare i sina privata sociala medier, inte ens efter arbetstid.

Yttrandefriheten ger inte den anställde rätt att bryta mot lojalitetsplikten. När det gäller eventuellt missnöje och oegentligheter är den anställde skyldig att i första hand ta upp problemet internt.

Hur formulerar man en bra policy för sociala medier?
Bra fråga! När vi arbetar med denna typ av uppdrag brukar vi rekommendera fler morötter än pekpinnar. I vissa fall tycker vi att det onödigt med en särskilt policy för sociala medier. Då gör vi, i samarbete med jurister, istället förtydliganden i befintliga dokument. Hör av dig om du har frågor, 031-708 99 25 eller info@kreafon.se så hjälper vi dig gärna.

Läs mer: Mer om att formulera policy för sociala medier finns i Marknadsföring och Kommunikation i Sociala Medier, första upplagan (finns fortfarande som e-bok) och andra upplagan. I andra upplagan finns även ett kapitel som handlar om sociala medier på arbetet, om hur man kan dra nytta av sociala medier i sin yrkesroll Foto: Ur boken Marknadsföring och Kommunikation i Sociala Medier, andra upplagan, Kreafon.

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Får en arbetsgivare förbjuda sociala medier?”

  1. Per Pettersson säger:

    Fler morötter än pekpinnar och framförallt lyfta fördelarna, istället för att fokusera på eventuella fallgropar och nackdelar. Känns som att många företag fortfarande skräms bort från att satsa på sociala medier som en extra kanal för sälj, kundtjänst eller public relations.

  2. Kreafon säger:

    Visst är det så! Även om det har hänt mycket de senaste åren så finns det fortfarande mycket att utveckla på många håll inom detta område :) //Lena