Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


entreprenörskap, företagande, näringslivforskning, undersökning, statistiksociala medier

Många småföretag i sociala medier!

onsdag, 25 juni, 2014

smaforetag

De senaste åren har jag (Lena) jobbat med och träffat flera hundra företagare, bland annat när vi på Kreafon har haft utbildningar och föreläsningar om sociala medier, PR och annat som rör marknadsföring i små företag. Under årens lopp har jag sett statistik över småföretag i sociala medier, men ofta brukar jag tycka att siffrorna ser ganska märkliga ut.

Nu senast i SEB:s blogg (Varför saknas småföretagaren i sociala medier?) läste jag att enbart 28 procent av företag upp till tio anställda använder sig av sociala medier. Motsvarande siffra för företag med fler än tio anställda är nästan 40 procent, enligt en undersökning från SCB.

”Det är ett mysterium att inte fler företagare har anammat Facebook, Twitter eller andra sociala medier för att göra fler och bättre affärer”, står att läsa i bloggposten.

Jag tycker inte alls att det hela är särskilt mystiskt. Helt enkelt för att småföretag inte saknas i sociala medier. För det första tycker jag inte att 28% är lite. Och för det andra så kan det lika gärna vara betydligt fler småföretag som använder sociala medier. Till och med SEB-bloggen länkar till statistik som visar raka motsatsen till deras egen undersökning: ”Så många som hälften av småföretagare använder sociala medier medan det endast är 33% bland de större företagen.”

Det är sannerligen inte lätt att veta hur det faktiskt ligger till. Det finns statistik, undersökningar och mätningar som säger både det ena och det andra. Så har det sett ut de senaste åren vad gäller företags användning av sociala medier. Och hur det än är så funderar jag på om man kanske ställer ”fel” frågor så att man får snedvridna svar (jag återkommer till det i nästa bloggpost).

Eller också stämmer siffrorna. Men då blir det ändå konstigt, när man jämför procentsatser med varandra, eftersom de små företagen är så extremt många fler än de stora företagen. Det är lätt att glömma bort. 28% av Sveriges alla småföretag är inte lite. Det är en himla massa företag!

Så här ser Sveriges näringsliv ut:

  •  96,4 % av Sveriges företag har 0-9 anställda (dvs ca 1.000.000 företag).
  • 2,6 % av alla företag har  10-250, eller fler, anställda (dvs ca 37.000 företag)

Om nu SEB:s siffror skulle stämma (28% och 40 %) betyder det att:

  • Företag 10-250 anställda: ca 15.000 företag använder sociala medier
  • Företag 0-9 anställda: hela 280.000 företag använder sociala medier

Ganska många, eller hur? Och då räknar jag ändå lågt. För om den andra undersökningen stämmer (mer än 50%) så betyder det att mer än en halv miljon småföretag använder sociala medier!

För mig är det inte alls ett mysterium att så många småföretag ser fördelar i att använda sociala medier i sin marknadsföring. Men visst vet jag att det finns både för- och nackdelar, utmaningar och möjligheter – och massor av olika sätt att dra nytta av sociala medier. Det tänkte jag resonera vidare om i nästa bloggpost.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


3 kommentarer till “Många småföretag i sociala medier!”

  1. Sociala medier i enmansföretag | Kreafonbloggen säger:

    […] Många småföretag i sociala medier! […]

  2. Robban säger:

    Om man har lite tid. Vilket sociala media skall man välja tycker ni? Ha de bäst//Robban

  3. Kreafon säger:

    Kanske Instagram? Eller kanske inget. För att lyckas i sociala medier krävs ofta att man investerar just tid. Har man ingen tid så är annonsering, t.ex GoogleAdwords, det som tar minst tid. Å andra sidan kan man vända på resonemanget – det kanske kan vara värt att investera tid i sociala medier? :) För längesedan sa någon klok person ”Att sluta marknadsföra är som att sluta andas”. Kanske är det lite så med sociala medier idag… Att inte ta sig den tid som behövs leder på sikt företaget åt fel håll? /Lena

Kontakta Kreafon!