Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


entreprenörskap, företagande, näringslivmarknadsföring & reklamsociala medier

Sociala medier i enmansföretag

onsdag, 25 juni, 2014

vatten

Fortsättning på föregående bloggpost

Som jag (Lena) skrev tidigare har Sverige mer än en miljon småföretag. Enmansföretag är den enskilt största gruppen av företag i Sverige. Hela 73,9 % av landets företag är enmansföretag! Min erfarenhet är att många egenföretagare  har stor nytta av sociala medier. Sedan är det som sagt svårt att veta exakt hur vanligt det är att småföretag använder sociala medier. Undersökningarna säger ju olika saker, 28%, 55% eller något annat.

Som enmansföretagare är man både person och företag. Därför blir det det extra svårt att mäta just enmansföretagares användning av sociala medier.

Många av företag(are) jag träffar har inte typiska ”företagskonton” i sociala medier. De har inte en företagssida på Facebook eller LinkedIn. Inget företagskonto på Instagram eller Twitter.

Istället använder man sociala medier utifrån sin person, ibland helt omedvetna om att man faktiskt blandar ”business” med ”pleasure”. För som företagare brukar man vara snabb med att stå till tjänst när det behövs, även efter kontorstid och även från sitt privata facebookkonto, om det skulle behövas. Det tillhör liksom en företagares vardag.

Exempel: Kalles rörläggarfirma har inte en sida på Facebook. Företaget har inte en formulerad strategi för sociala medier. Men Kalle är en social person och folk tipsar om honom. När en bekant frågar Kalle på Facebook om han kan fixa en akut vattenläcka, så fixar Kalle det såklart.

Denna typ av användning av sociala medier tror jag att undersökningarna missar. Dels för att frågorna inte är anpassade, men också för att företagarna själva inte tycker att de använder sociala medier i sin marknadsföring.

Kalle tycker inte att hans företag använder sociala medier. Hans firma har ju ingen sida på Facebook. Kalle tycker att han får in sina uppdrag via ”mun till mun” och ”på rekommendation”. Inte via Facebook eller andra sociala medier (för sånt har han inte tid med).

Så, just därför tror jag att det är och kommer att vara mycket svårt att få fram statistik på hur vanligt sociala medier är bland småföretag. Själv nöjer jag mig med att konstatera att jag haft det stora nöjet att träffa och arbeta med väldigt många företagare som har riktigt stor nytta av sociala medier, och det är glädjande att se!

Man måste inte vara ett stort företag med en stor marknadsföringsbudget för att lyckas.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Sociala medier i enmansföretag”

  1. Robban säger:

    Hej på er :) Här finns mycket matnyttigt att läsa. Vi tycker det är svårt att sticka ut på te.x facebook så vi syns. Få gillningar och framförallt få potentiella kunder. Vi verkar i en konkurrens kraftigt bransch och har lyckats någorlunda med Google. Inte så bra på fb. Ha de bäst.

  2. Kreafon säger:

    Om du menar facebooksida så handlar det ju mycket om att jobba med sitt innehåll. Det viktigaste är inte alltid att bara synas, utan att lyckas skapa ett mervärde för gillarna. Skapa relationer. En gillare kanske inte blir kund direkt men på lite längre sikt. Någon som i ett köpläge googlar och hittar er annons blir ofta kund snabbare, just eftersom personen befinner sig i ett köpläge just då.

    Om man inte har tid/lust/ork att jobba med innehållet på sin fb-sida (som krävs för att skapa relation med potentiella kunder) så finns det ju även annonseringsmöjligheter (liknande google adwords) även på Facebook. Eller också kan man nätverka och vara med grupper på Facebook. Att bara ha en fb-sida är inte alltid bästa alternativet för alla. /Lena

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.