Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklamvarumärke & strategisk kommunikation

En gratis krönika om varumärke, juridik och smygreklam

torsdag, 25 september, 2014

tidningsbilaga

Häromdagen blev jag (Lena) tillfrågad att skriva en krönika om varumärke. Det skulle kosta mig 30.000 kronor! :)

Ja, jag fick alltså ett ”erbjudande” om att betala för att skriva. Krönikan skulle hamna i en tidningsbilaga om varumärke, immaterialrätt (ip) och liknande juridiska frågor. Bilagan skulle distribueras tillsammans med Nordens största affärstidning, och skulle nå si och så många läsare.

Design- och varumärkesfrågor är visserligen ett ämne som ligger mig varmt om hjärtat och som jag arbetat med i snart 20 år. Men att jag skulle betala för att skriva om det – nej. Däremot skriver jag ofta på uppdrag, mot betalning.

Så, tack men nej tack. Jag skriver hellre en krönika helt gratis här i bloggen. Det bjuder jag på så gärna. Och jag slipper betala, bara en sån sak! :)

Jag skulle kunna skriva en krönika som handlar om smygreklam. För, låt säga att jag skulle ha skrivit den där krönikan och att Kreafon skulle ha betalat 30.000 kronor (med eller utan moms framgick inte) – då är det reklam. Kreafon betalar för att marknadsföra Kreafons varumärkestjänster. Det är utan tvekan reklam.

Även om man layoutar texten som en redaktionell artikel, så är det ändå reklam, säger marknadsföringslagen. I sådana sammanhang ska det tydligt framgå att det är reklam, för att upplysa läsaren om att det handlar om just reklam och inte något slags ”objektiv information”.

Om man struntar i att berätta att reklam är reklam klassas det som dold marknadsföring, och det strider mot marknadsföringslagen. Sånt här har advokater och jurister järnkoll på. Själv är jag inte jurist.

Tidningsbilagan har inte kommit ut på papper än, men det finns innehåll på deras sajt. För mig ser innehållet märkligt redaktionellt ut, trots att det är reklam. Många av artiklarna är skrivna av eller om företag som marknadsför sina tjänster, och borde alltså markeras tydligt med ”reklam” eller ”sponsrat innehåll”, eftersom det handlar om reklam.

Själv tycker jag att det är både roande och smått fascinerande att en sajt som handlar om juridiska frågor innehåller så mycket otillåten smygreklam! Ta en titt själva, här är direktlänk till sajtens innehåll om varumärke.

Skulle det vara så att jag missförstått något ställer jag Kreafonbloggen till förfogande för den som vill förtydliga, till det facila priset 30.000 kronor exklusive moms :) Bloggposten kommer att markeras med ”sponsrat innehåll”.  Kontakta mig på 031-708 99 25.

 

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Kontakta Kreafon!