Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningkommunikation i offentlig sektorsociala medier

Konsten att kommunicera med allmänheten i sociala medier

måndag, 6 oktober, 2014

lenaleigert_forelasare

lenaleigert_2

lenaleigert_1

lenaleigert_3

lenaleigert_6

lenaleigert_4

lenaleigert_5

I fredags pratade jag (Lena) om utmaningar och möjligheter för kommuner på Facebook och i andra sociala medier. Det jag pratade om gäller även myndigheter och andra offentliga verksamheter. Jag har arbetat med kommunikation i mer än 15 år. Lika länge har jag arbetat med uppdrag inom offentlig sektor. Som jag ser det är utmaningarna egentligen desamma då som nu, även om de tar sig lite annan form idag.

För, att kommunicera med allmänheten är en utmaning som heter duga! Så har det alltid varit, och kommer alltid att vara.

Att prata med ”alla” gör ofta att man vill vara extra säker på att vara korrekt och falla alla i smaken. Det i sin tur kan lätt göra det hela lite slätstruket. Vilket i sin tur sällan är en hit i sociala medier. Men visst finns det många möjligheter! Som jag ser det finns det massor att göra för kommuner, myndigheter och offentliga verksamheter i sociala medier. För de som vill (och vågar och har möjlighet).

Under mitt prat valde jag att prata kring några utvalda möjligheter som jag ser nu och framåt. Bland annat pratade jag om möjligheten att bredda sina kanaler genom att ta in innehåll från andra källor, inte bara från sin egen verksamhet. Det finns också en möjlighet att göra det rakt motsatta – att skapa nischade kanaler för att bättre kunna kommunicera med särskilda målgrupper, till exempel ungdomar.

Jag pratade också om vikten av att anpassa sitt innehåll och tonalitet. Det är inte bara vad man säger som är viktigt. Hur man säger det är kanske ännu viktigare. Varför inte ta chansen att försöka väcka känslor? Det blir så mycket roligare att läsa, och chansen att få kommentarer och andra reaktioner ökar.

En av deltagarna livebloggade under tiden jag pratade, tack för det Fredrik Blom! Här kan du läsa hans blogg.

Foto: Per Kårehed och skärmdumpar från Lenas powerpointpresentation

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Konsten att kommunicera med allmänheten i sociala medier”

  1. Louise säger:

    Hej Lena, jag skulle hemskt gärna veta mer om ämnet du föreläste om. Har du fler föreläsningar på gång, eller har du möjlighet att dela med dig på annat sätt? Vore supertacksam för input!

  2. Kreafon säger:

    Hej Louise! Ja, visst är det alltid en aktuell och intressant utmaning att kommunicera med allmänheten. Just nu har jag inga öppna föreläsningar inplanerade, men självklart kan jag hålla en skräddarsydd föreläsning på plats hos er.

    Om du är intresserad av hur du skapar ett bra innehåll, t.ex i sociala medier, kan jag rekommendera denna utbildning: http://www.kreafon.se/utbildning/content-marketing-innehallsstrategi-sociala-medier/

    Den handlar inte specifikt om att ”kommunicera med allmänheten”, men jag tror att du skulle få ut mycket av den utbildningen – och du har möjlighet att ställa frågor kring just dina utmaningar.

    Ett annat alternativ är att vi kan hålla en workshop på plats hos er eller oss, där vi tillsammans arbetar fram ett lämpligt innehåll med hänsyn till era syften och mål – och med fokus på att kommunicera med allmänheten.

    Hör gärna av dig till mig på 031-708 99 25 eller lena@kreafon.se så berättar jag mer!

    /Lena

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.