Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


Kreafonbokensociala medier

Boksläpp på måndag!

fredag, 12 december, 2014

omslag_lenaleigert

Idag kom den! Den efterlängtade boken. Och nu på måndag 15 december kl 13 är det boksläpp i Kreafonbutiken!

Lena, varför skrev du boken?
– Den här boken handlar om att tänka om och tänka rätt kring innehållet. En sådan bok behövs! Många företag är fast i ett gammalt marknadsföringstänk fortfarande.

Men vad då innehållsstrategi, vad är det och varför behöver man en sådan?
– Det går inte att göra nytta i sociala medier om man inte vet vilken nytta man vill göra. Om ett företag vill sälja mer, så behövs innehåll som säljer. Vill man stärka sitt varumärke kan det behövas ett annat. Om en myndighet använder Facebook till kundtjänst bör antalen telefonsamtal minska. Annars spelar det ingen roll om man har tusentals gilla-tummar. En innehållsstrategi hjälper dig att publicera rätt innehåll med hänsyn till dina syften och mål. Den gör att ditt arbete i sociala medier genererar med affärsnytta, helt enkelt.

Affärsnytta? Men om man arbetar i en offentlig verksamhet då?
– Boken är skriven med tanke på både företag och offentliga verksamheter, och andra slags organisationer. Men visst är det skillnad på förutsättningar och mål. Därför finns två olika övningsböcker, en för företag och en för offentliga verksamheter, så att ”alla” kan ha användning för boken och dess verktyg och modeller.

Vilket är det vanligaste tecknet på att man behöver arbeta mer strategiskt med sitt innehåll?
– Många företag och organisationer tänker inte på vad publiken vill ha för innehåll. Det är ett vanligt misstag. Men det finns också företag som postar innehåll för att få många gilla-tummar, och glömmer bort att tänka affärsnytta. Det gäller att hitta en bra balans där, säger Lena.

Vem har användning av boken?
– Den som arbetar med sociala medier idag, till exempel som kommunikatör, online-marknadsförare eller social media manager. Boken vänder sig till relativt erfarna kommunikatörer. Vill man ha en mer grundläggande introduktion till sociala medier rekommenderar jag att först läsa boken Marknadsföring och Kommunikation i Sociala Medier.

 

Om boken: I sex lättlästa kapitel får du läsa om tonalitet, dialog och olika sätt att berätta. Om basinnehåll och kampanjer. Men framför allt får du verktyg för att utveckla din egen innehållsstrategi, som bland annat temamodellen, innehållsmatriser och publiceringsscheman. Författare: Lena Leigert. Läs mer om boken i Kreafonbutiken.

Foto: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.