Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklamPR & kommunikationsociala medier

Trendspaning: Blir vi ”passiva” konsumenter nu igen?

tisdag, 6 januari, 2015

trendspaning

 

När internet slog igenom på allvar förra decenniet var det många som pratade om att konsumenten kunde göra fler aktiva val. Genom att söka efter det vi själva ville ha på nätet, så fick vi makten att bestämma vad vi ville se. På engelska kallas det för pull – att man drar åt sig av det man vill ha.

Traditionella massmedier, där sändaren avgör vad du ska ta del av, kallas istället för push. Du får ett flöde av innehåll som du själv inte kan förändra, annat än att byta kanal. SVT lägger upp en programtablå och du kan välja om du vill titta eller inte.

2006 lanserades SVT Play där du själv kan välja när du vill se ett program. Och det kan ju fortfarande kännas ganska modernt. Men 2014 släpptes SVT Flow som är en kombination av push och pull. Du kan välja vilket program du vill se, men får sedan ett flöde av program som du kan tänkas vara intresserad av att se.

Det kan jag (Anders) tycka är väldigt smidigt. Jag slipper plöja igenom tablåerna på SVT Play för att hitta det som passar mig. Det gör det enklare. Men å andra sidan – det är också ett sätt för kanalägaren att styra vilket innehåll jag ska se. Och att ta betalt av de som vill synas mer.

En tendens är att vi går bort från pull (Google, SVT Play, Wikipedia) till push. Vi söker allt mer sällan efter innehåll, utan tar istället det som serveras i sociala medier. Och sociala medier genomsyras allt mer av betalt innehåll och rekommendationer, snarare än att enbart ge oss det innehåll vi själva valt att se. Allra tydligast är det på Facebook, som stryper räckvidden för sidor och gör det dyrare att marknadsföra sina inlägg. (Dessutom verkar det bli dyrare att nå en person som gillar sidan, än en som inte gillar sidan.)

Det är två utvecklingar som pågår samtidigt just nu. Den ena rör sig mot annonser – att betala för uppmärksamhet. Den andra går mot PR – och att förtjäna uppmärksamhet och ha egna starka kanaler. Vi på Kreafon är intresserade av den andra riktningen, och det är därför som vi under 2015 håller kurser så som Content marketing, PR Kultur & Nöjen och Opinionsbildning på Twitter.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Kontakta Kreafon!