Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


PR & kommunikationsociala medier

PR-tips för kultur, nöje och turism #1

onsdag, 28 januari, 2015

187891963_630px

Jag (Anders) missar ofta konserter och evenemang som jag hör talas om först när det är för sent. Och det är jag knappast ensam om. Som vi skrivit om tidigare, så finns det ett stort behov av att få information om evenemang när kultur- och lokaljournalistik skärs ner på många håll i landet.

Så här kommer några korta tips om PR för kultur, nöje och turism. Håll koll här i bloggen framöver för ännu fler!

1. Ta tillvara på det ni redan har. Ni har kanske ett helt arkiv med foton, filmer, anekdoter och texter som ligger och samlar damm någonstans, eller ligger undangömt på er hemsida. Om de känns de gamla så kan ni posta det på en torsdag, hashtagga med #tbt (throwback thursday) och kalla det för nostalgi. :)

2. Håll koll på konkurrensen. Fundera en extra vända över vad det är ni verkligen konkurrerar med i praktiken. Vad gör era potentiella besökare istället för att besöka er, och hur kan ni förhålla er till det?

3. Försök att se er kommunikation från mottagarens håll. Vad vill de ha för innehåll i sociala medier? Skulle ni kunna bredda ert innehåll för att göra era kanaler mer populära? Börja t.ex med att fråga era stamgäster vad de skulle vilja se för innehåll.

För dig som vill lära dig mer så håller vi kursen PR Kultur & nöjen i mars.

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.