Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklamPR & kommunikationsociala medier

Lyckat resultat på Instagram

torsdag, 29 januari, 2015

instagram

Rätt tänk, en kick i rätt riktning, idogt och konsekvent arbete – och vilket resultat!

De flesta små företag står inför en spännande paradox: Man måste marknadsföra sig för att göra sig känd, men samtidigt saknar man stor budget på grund av liten försäljning eftersom man är okänd.

En lösning blir att försöka lösa det mesta på egen hand, till exempel genom att använda sociala medier i sin marknadsföring. Det är ju gratis.

Men helt gratis är det inte. Det kostar ju massor av tid. Fel använt kan det bli en riktigt dyr historia. För vem har råd att slösa tid på marknadsföring som inte ger något tillbaka?

För ett tag sedan träffade vi ett relativt nytt företag. På egen hand hade man provat sig fram i sociala medier, och framför allt på Instagram. Men ”det hände ingenting”.

Utmaning:
Att få Instagram att göra mer affärsnytta, det vill säga skapa nyfikenhet hos blivande återförsäljare (så att de tar in produkterna i sitt sortiment), och väcka intresse hos blivande kunder (så att de köper produkterna).

Så här gjorde vi:
Vi tog oss en titt på instagramkontot, gjorde en relativt snabb konkurrensanalys, kollade på tänkta målgrupper och funderade på möjligheter för just detta företag och deras produkter. Sedan presenterade vi ett antal förslag på hur bildspråk och bilder kunder förändras för att göra mer nytta.

Omfattning:
Totalt sett handlade vårt arbete om några timmar. Inte en särskilt stor arbetsinsats alltså. (Men förändringen blev desto större!)

Utgångsläge:
Få följare och i stort sett inga reaktioner överhuvudtaget.

Resultat:
Förändrat bildspråk = Rejäl ökning av antalet reaktioner (fler följare, fler gilla och fler kommentarer)

Förändrat bildspråk = större affärsnytta (intresse från potentiella återförsäljare och kunder)

Skillnaden märktes på bara några veckor. Helt plötsligt trillade det in kommentarer, och positiva sådana! Och det dröjde inte länge förrän potentiella återförsäljare och blivande kunder visade intresse.

Från noll till flera intresserade kommentarer varje vecka. Inte illa!

Mäta affärsnyttan med sociala medier?
Genom att mäta antal följare, gillare och kommentarer jämfört med utgångsläget mätte vi kvantitativt. För visst kan det vara intressant att antalet följare och reaktioner ökar. Men viktigast av allt var att ”det skulle hända saker”. Därför tittade vi även på kommentarernas karaktär – och kunde konstatera tydliga köpindikationer i och med att potentiella återförsäljare och kunder började fråga om pris och undrade var produkterna fanns att köpa. Mission completed!

Slutsats:
Ibland behövs varken en jättebudget eller en omfattande arbetsinsats. När man gör rätt saker kan det räcka med små justeringar för att se en stor förändring. Smartaste kommunikationsstrategin kan ibland vara tre enkla trix.

Och för övrigt är detta bland det bästa vi vet som kommunikationsbyrå – att se tydliga resultat på att vårt arbete gör nytta :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

inspo_foretagsutbildning

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Lyckat resultat på Instagram”

  1. Sofia säger:

    Jag blir inspirerad av att läsa inlägg som detta. Blir så taggad på att jobba med mitt företag och image. Kan önska att ni velat dela med er av vad ni faktiskt föreslog, nu blev hela inlägget lite av ett antiklimax. Jag följer ju ett trots allt för att få tips och trix!

  2. Kreafon säger:

    Hej Sofia! Kul att du gillar Kreafonbloggen. I detta fall har vi tyvärr inte möjlighet att berätta mer än så här, med hänsyn till vår kund och affärshemligheter. Sedan är det också viktigt att tänka på att vad som fungerar för ett företag kanske inte fungerar för ett annat. Välkommen att höra av dig till oss på 031-708 99 25 eller info@kreafon.se om du behöver rådgivning för just ditt företag :) /Lena

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.