Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


kommunikation i offentlig sektor

Betala för räckvidd på Facebook – hur gör kommunerna?

tisdag, 7 april, 2015

rackvidd_bloggpost

När Facebook gör förändringar blir det ofta en del överdrivet prat, och ibland rena felaktigheter. Men ändringarna som Facebook just nu gör för sidor kan få stora konsekvenser för hur företag och organisationer kan nå ut i framtiden.

Det handlar om att räckvidden för sidor generellt sett minskar och att fler företag och organisationer väljer att betala för att nå ut. Enligt webbenkäten inför Kommunen på Facebook så betalar drygt var femte kommun något varje månad för att annonsera eller marknadsföra inlägg på Facebook. Ett fåtal betalar mer än 1500 kr i månaden. Men de flesta kommuner lägger fortfarande inga pengar på detta.

Det kan vara en känslig fråga, och det diskuterades flitigt på vår kunskapsdag förra året. Ska kommuner verkligen lägga pengar på att nå ut på Facebook, frågar sig någon. Ja, om det är ett prisvärt alternativ för att nå ut till folk, svarar någon annan. För visst kan det vara så att 10 000 kronor på ett marknadsfört facebookinlägg når fler nyfikna ögon än vad 10 000 kronor på en tidningsannons gör.

Det skiljer sig mycket i hur kommunerna resonerar. Men alldeles oavsett så bör man vara förberedd på att Facebook kan komma att bli ett renodlat annonsnätverk i framtiden. Även om inlägg med bra innehåll fortfarande kan få väldigt stor spridning på Facebook – något som flera kommuner nämnde i våra intervjuer – så vet vi inte hur det kommer att se ut om några år.

Och förresten – visste du att ett marknadsfört inlägg eventuellt kan strida mot marknadsföringslagen? De kan nämligen räknas som obeställd reklam, även om det kommer från en kommun. Det är viktigt att känna till, inte minst inför framtidens förändrade sociala medier.

För dig som vill lära dig mer så håller vi vår kunskapsdag Framtidens Facebook för kommunen i Göteborg 24 april.

Bild: Kreafon. Webbenkäten besvarades i januari 2015 av 85 kommunikatörer i kommuner. 67 av dem svarade på frågan om hur mycket de lägger på facebookmarknadsföring.

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Kontakta Kreafon!