Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


kommunikation i offentlig sektorsociala medier

Det digitala i kommunen

måndag, 13 april, 2015

andreasjohansson

Frustrationen var stor. Det var ganska tydligt för ett tag sedan när Andreas Johansson, som jobbar med digitala kanaler hos Luleå kommun, twittrade om sitt jobb. Eftersom vi är nyfikna på sociala medier i kommuner (se vår kunskapsdag 24 april) så ställde några frågor till honom.

Vad var det som fick dig att twittra som du gjorde?

– Det var ren frustration egentligen över de ”systemfel” som finns. Att vi ständigt konstaterar att någon annan äger frågan och problemet. Att inte digitalt ligger på agendan som det kanske borde göra i större grad, att se kopplingen mellan kommunikation och tekniken och hur man använder den på ett smart sätt istället för att försöka anpassa de digitala kanalerna efter ett gammalt tänk. Att ensamt tänka digitalt i en analog tillvaro så att säga.

Vad ser du för outnyttjade digitala möjligheter i offentlig sektor?

– Vi kan börja med det mobila. Enkla mobila lösningar. Ta Skatteverkets deklaration via telefonen som ett exempel. Jämför det hur det såg ut för 10 år sedan. Det är en resa som många skulle kunna göra med många olika typer av tjänster. Många så kallade e-tjänster tenderar tyvärr idag att vara ett glorifierat e-postformulär som i sin tur är den gamla vanliga blanketten som togs fram för 10 år sedan i pappersform.

– Ett av de stora frustrationsmomenten jag ser är hur man ser på stuprör. Kommunikation är i ett ben medan IT är i ett annat. Digitalt är på något sätt svävande över de båda områdena och för det behöver man tänka lite annorlunda. Kanske organisera sig lite annorlunda också så att fokus kan ligga på att driva fram utveckling inom dessa delar. Sätt ett par smarta människor tillsammans istället för att sprida ut dem så att säga.

Vad tror du är viktigast att tänka på inför framtiden?

– Först och främst tycker jag att vi hela tiden siktar så stort. Stora system, stora lösningar med mera. Är det inte bättre att börja smått och skala upp när man startar en ny kanal? Minimerar också riskerna och kostnaden i slutändan och att det blir så mycket enklare att ändra under resans gång. Sen tror jag vi måste bli bättre på att ha rätt fokus på det vi utvecklar mot de som ska använda tjänsterna. Det är enkelt teoretiskt men man ska aldrig underskatta de interna krav som kommer under resans gång.

– Det som jag också kommer är att vi sitter på så väldigt mycket data internt. Förutom att släppa ut det vi kan i form av öppen data så måste vi också börja använda dem till våra tjänster. Minska friktionen för folk som vill göra något hos oss vilken kanal eller tjänst det än gäller.

Vad tänker du kring sociala medier?

Det som kan saknas är att sociala medier får en mer aktiv roll när det gäller kommunikationen. I dag tenderar vi att mer pumpa ut nytt som händer och svara på frågor allt eftersom de kommer in. Vi skulle kunna vända lite på perspektivet och bli lite mer proaktiva i vår kommunikation där. När vi pratar om krishantering så tror jag vi har mycket att lära däremot, där måste man vara proaktiv.

– Sen tror jag att många kommunikatörer fortfarande inte är helt bekväma i just den rollen att använda sociala medier så som det skulle kunna användas. Det blir ofta en ganska nervös spänning när man säger att något ska ut på Facebook.

Bild: Andreas Harnemo

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.