Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


kommunikation i offentlig sektorvarumärke & strategisk kommunikation

Kommunen som varumärke? #3

tisdag, 14 april, 2015

kommunen_som_varumarke

Dags för tredje och sista bloggposten (åtminstone för denna gång) på temat Kommunen som varumärke! Tidigare bloggposter som jag (Lena) har skrivit är här och här. Läs också om vår extrainsatta kurs Varumärket i kommunen i samband med Framtidens Facebook för kommuner nu i april.

Så hur ska man göra för att utveckla och arbeta med kommunens varumärke?

I stora drag:

  1. Låta varumärkesarbetet utgå från en vision som alla förstått innebörden i.
  2. Titta på nuläget. Var står vi idag och vart vill vi (enligt visionen)? Det räcker inte att arbeta med dessa frågor i ledningsgruppen.
  3. Stora delar av varumärkesarbetet måste, på olika vis, ske i hela organisationen – men behöver för den skull inte kallas varumärkesarbete – för att den kommande varumärkesplattformen ska få gehör internt och användas i praktiken. Att ”implementera” och ”förankra” är alltså, enligt mig, inget man gör efteråt, utan under arbetets gång.
  4. En bra varumärkesplattform kan ge svar och/eller visa en riktning vad gäller till exempel:
  • vilka telefontider växeln behöver ha (t.ex telefontiderna behöver utökas eftersom vi vill vara den öppna, tillgängliga och serviceinriktade kommunen) och
  • hur stadskärnan bör utvecklas (t.ex bevara och renovera äldre byggnader istället för att enbart riva och bygga nytt, eftersom de bidrar till stadens karaktär och skapar den trygghet vi värnar om),
  • hur hemsidan ska se ut (t.ex varje vecka berättar en invånare om sitt smultronställe eftersom vi vill visa att vår kommun är en plats för alla).

Personligen tror jag alltså inte att en varumärkesplattform kan arbetas fram enbart på kommunikationsavdelningen eller bara av en extern varumärkeskonsult. Jag skulle också önska att fler kommunchefer (och politiker!) hade större intresse för varumärkesfrågor. På sätt och vis kan jag tycka att det berör dem i första hand, och kommunikatörerna i andra hand.

Sedan får man inte glömma att kommuner egentligen inte ”gör så mycket” (missförstå mig rätt), men kan/bör ”skapa förutsättningar” för väldigt mycket. Det är en viss skillnad, och en skillnad som kan spela stor roll vad gäller hur man formulerar sig.

När jag och mina kollegor på Kreafon arbetar med varumärkesuppdrag är det som ”processledare” och strateger. Vårt jobb är att med hjälp av övningar, workshops och andra metoder vaska fram nödvändig information, ställa frågor som behöver svar och se till att man tar hänsyn till organisationen i sin helhet. Framför allt gäller det att LYSSNA, skulle jag vilja påstå. Särskilt på det som oftast inte sägs.

Jag och mina kollegor kan inspirera och visa på möjligheter. Vi kan analysera och dra slutsatser, och slutligen formulera ett koncentrat av hela arbetet i en varumärkesplattform. Men vi kan aldrig ”hitta på ett varumärke”.

En varumärkesplattformen ska aldrig vara ”vår”. Den är resultatet av att många röster fått komma till tals, både internt och externt, och en ledning som kan visa vägen.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.