Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


forskning, undersökning, statistikkommunikation & ledarskapPR & kommunikation

Sverige sticker ut i kommunikatörsundersökning

tisdag, 25 augusti, 2015

505772471_630px

European Communication Monitor är världens största undersökning av kommunikatörer. Den visar att svenska kommunikatörer sticker ut på många sätt jämfört med andra länder – men inte alltid på ett positivt sätt.

Europas kommunikatörer tycker att strategiska samarbeten med massmedier är det allra viktigaste just nu. 25-55 procent säger sig jobba med det i de flesta länderna, men inte i Sverige. Vi är faktiskt sämst i Europa på strategiska samarbeten med massmedier: knappt 18 procent av kommunikatörer arbetar med det här.

Det är lite oklart vad som menas med ”strategiska samarbeten med massmedier”. Det verkar handla om obetalda samarbeten där man tar fram innehåll och plattformar tillsammans på olika sätt. Är det så att vi inte pratar om PR-arbete på det här sättet? Nja, det verkar snarare som att svenska kommunikatörer är mindre intresserade av PR överlag.

Europas kommunikatörer är överlag inne på att jobba i gråzonen mellan journalistik, marknadsföring och PR. Man pratar om innehållsstrategier, content marketing, brand journalism och native advertising. I Sverige är det annorlunda. Här tycker vi det är viktigare att bygga förtroende än att jobba med PR, jämfört med andra länder. Vi kanske använder PR för att bygga förtroenden, men det är ändå ett anmärkningsvärt resultat.

Att koppla kommunikation till affärsmål anses väldigt viktigt i Europa, men inte lika mycket i Sverige. Vi verkar inte se att kommunikationen bidrar till att uppfylla organisationens mål och när svenska kommunikatörer pratar med ledningen är vi dåliga på att argumentera för kommunikationens relevans. Sverige ligger även i botten vad gäller att implementera strategier – både vad gäller att nå ut och att lyssna.

Hur ska man tolka de här skillnaderna då? Man ska vara försiktig med att läsa in för mycket. Svaren beror på vem som svarat (många i offentlig sektor i Sverige), hur man tolkat frågorna, vilka medie- och organisationskulturer man har, och så vidare.

Men mycket bekräftar tidigare forskning och undersökningar. Kommunikatörer i Sverige kan bli bättre på att koppla kommunikationen till affärs- och varumärkesmål. Vi kan bli bättre på att koppla ihop olika typer av kommunikation genom att till exempel riva murar mellan marknads- och kommunikationsavdelning. Och vi kan bli bättre på att samarbeta med journalister.

Detta har vi pratat om länge i alla våra kurser, framför allt i Strategiskt varumärkesarbete, Praktisk PR och Social Media Manager. Här märker vi att det finns många beröringspunkter, även om varje organisation är unik. Det kan handla om metoder för att leda kommunikationsarbetet, om att kunna argumentera rätt inför chefer och ledning, eller om att inte vara hemmablind när man producerar innehåll.

Det är komplexa frågor som hänger ihop med hur hela organisationen fungerar och ingenting man löser på en dag. Med andra ord är det precis det som vi gillar att arbeta med här på Kreafon. :)

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.