Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklamPR & kommunikationvarumärke & strategisk kommunikation

Mäta är silver, rätt slutsats är guld

fredag, 18 december, 2015

Flat vector illustration of web analytics

I många sammanhang pratas det om att mäta och följa upp. Vad man kan och bör mäta, och hur man ska gå tillväga för att mäta. Och visst är det bra att utvärdera sin marknadsföring och kommunikation! När man vet att vissa saker fungerar eller inte får man ju chans att göra bättre till nästa gång.

Inte lika ofta, eller faktiskt väldigt sällan, pratas det om vikten av en god slutledningsförmåga och att dra rätt slutsatser. Något förenklat vill jag (Lena) påstå att alla kan mäta. Visst kan det behövas kunskap om mätetal och metoder, men på det stora hela är själva mätningen inte särskilt svårt. Alla kan mäta. Men alla kan inte dra rätt slutsatser.

För att kunna dra rätt slutsatser krävs att man kan ta in, förstå och analysera resultatet av det man har mätt. Sedan behöver man erfarenheter och kunskap, gärna från flera olika håll, för att kunna dra paralleller, upptäcka olika lösningar och bedöma konsekvenserna av dem. Och ofta krävs både ett logiskt och ett kreativt tankesätt.

På samma sätt kan alla, eller väldigt många, inse ett problem, till exempel ”Vi har för få kunder”. Men det krävs bra mycket mer för att kunna rekommendera en relevant lösning.

Vi på Kreafon arbetar med strategier för varumärken, sociala medier, PR och marknadsföring av olika slag. Då är det väldigt viktigt att kunna – och våga – dra rätt slutsatser. För det är först då som man kan komma fram till lösningar som verkligen gör skillnad.

Foto: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Mäta är silver, rätt slutsats är guld”

  1. ANONYM säger:

    Ett tips för era mail utskick av nya blogginlägg är att använda en storlek på fonten som går att läsa, får nu kopiera texten och klistra in den i anteckningar för att kunna läsa den eller klicka på den pyttelilla texten till er blog. som marknadsföringsbolag och sk. proffs tycker man ju att ni borde ha koll på hur era utskick ser ut i olika läsare, själv läser jag email på gmail med chrome som webbläsare och texten är otroligt liten, skärpning .. =)

    Funkar det inte för er med feedburner så se er efter en annan lösning om ni vill ge ett professionellt intryck gentemot eventuella kunder eller kunder ni redan har, inte bra.

  2. Kreafon säger:

    Hej, vi måste ha missat detta men vi ska se vad vi kan göra åt saken. Tack för tipset!