Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


internet & tekniksociala medier

Vad är det som händer med Twitter?

måndag, 11 januari, 2016

Blue bird

När Facebook började välja ut vilket innehåll användarna fick se och inte se så var det många som satte sin tilltro till Twitter. ”På Twitter får man i alla fall se allt innehåll som man prenumererar på!” kunde det låta.

Men så är det inte riktigt längre. När du loggar in på Twitter idag så får du en summering av det som du missat: ett urval av ”relevanta” tweets från konton som du följer. Twitter har också börjat visa allt fler annonser, något som introducerades på Twitter redan 2010.

Nu kommer nästa fas i Twitters utveckling: man möblerar om ditt flöde. Istället för att tweets visas i kronologisk ordning, så visas det mest relevanta först. Än så länge testas det bara på ett fåtal användare, men troligtvis rullas det ut till alla i någon form framöver.

Twitter går därmed i samma spår som Facebook, WordPress, Tumblr, Feedly, Soundcloud och många andra sociala medier. Användaren ”slipper” välja själv och får istället rekommendationer, relevanta inlägg, anpassade urval, och så vidare. Man kan nog räkna med att fler plattformar tar efter den här trenden framöver.

Konvergens kallas det ibland: att medierna härmar varandra och liknar varandra allt mer. Men är det inte något paradoxalt med likriktningen bland de digitala plattformarna, när de samtidigt pratar så varmt om ”innovation” och ”disruption”?

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.