Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


entreprenörskap, företagande, näringslivkommunikation & ledarskapmarknadsföring & reklam

Boktips för sälj- och marknadschefer!

tisdag, 12 januari, 2016

Uppgorelsen_roos&tegner

Jag (Lena) läser ofta och gärna, och det blir en hel del facklitteratur om marknadsföring, varumärkesbyggande, kommunikation och sälj. Extra många böcker brukar det bli runt jul och nyår, och så även i år.

En av de senast lästa är boken Marknad vs sälj, som handlar om den klassiska konflikten mellan marknad och sälj. Hög igenkänningsfaktor!

Detta fenomen har jag stött på åtskilliga gånger under de tjugo år jag har jobbat med marknadsföring i olika former. I flera sammanhang, och på både stora och små företag. Säljarna tycker att marknad pratar strunt och är långrandiga. Marknadsfolket som stör sig på fula powerpointar och tycker att säljarna tänker för kortsiktigt utan hänsyn till varumärket.

Dessa irritationsmoment och missförstånd har alltid fascinerat mig och det hela är ju egentligen väldigt konstigt. Alla borde ju vilja samma sak, så varför dessa fnurror? Det var med spänd förväntan jag började läsa.

Uppgorelsen_roos&tegner2

Det jag uppskattar allra mest med boken är sättet den är skriven på. I boken får man följa Andrea (VD), Kaj (säljchef) och Robin (marknadschef) i deras vardag på det fiktiva företaget PowerSoft. Boken handlar om vd:ns önskan om ett bättre samarbete mellan marknad och sälj – och företagets resa dit. Hur kan man arbeta för att öka företagets intäkter, tillsammans? Nyttig läsning som både vd:ar, marknadschefer och säljchefer kan lära sig av.

Jag skulle sammanfatta boken som lättläst, lättsmält och nyttig. Rekommenderas för alla marknadsförare och säljare som någon gång stört sig på ”motsatta sidan”. Aha-upplevelserna är många, och du kommer säkert att dra på munnen både en och två gånger när du läser.

Klart läsvärd!

Läs mer: Eftersom vi arbetar åt bokförlaget Roos & Tegnér fick jag möjlighet att läsa boken i förväg. Men, från och med idag den 12 januari finns boken att köpa på Adlibris, Bokus och i välsorterade bokhandlar. Läs mer.

Bilder: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Kontakta Kreafon!