föreläsning, kurs, utbildningKreafon kommunikationsbyråsociala medier

Content marketing i all sin enkelhet

onsdag, 10 februari, 2016

lena_diffus

Det pratas väldigt mycket om content marketing nuförtiden. På nätet finns tusentals tips, massor av experter och en hel del intressanta definitioner på vad ”content” egentligen är. Men hur gör man då? I praktiken. Hur går man från ord till handling?

I teorin är det hela väldigt enkelt: Ha ett intressant innehåll som folk gillar och sprider.

Fast riktigt enkelt är det dessvärre inte. Då skulle bilder på söta kattungar eller roliga filmklipp vara svaret på allt. De skulle kunna ge er en himla massa gillare!

Problemet är bara att dessa gillare antagligen skulle vara helt fel publik för er del, inte alls intresserade av era produkter och tjänster. Söta katter-strategin är inte helt klockren alltså. Och att mäta antalet gillare i ett sådant läge brukar inte vara särskilt meningsfullt.

Det räcker uppenbarligen inte bara med ett innehåll som folk gillar.

Självklart behöver man ha koll på vad publiken vill ha, och inte fokusera på vad man själv vill trumpeta ut. Men i den bästa av världar är det ingen skillnad. I den bästa av världar vill publiken lyssna på den musik som man själv vill spela, så att säga.

Så, hur får man ihop det? Handlar det om att börja spela pop när man egentligen vill spela jazz? Nej, inte alls så, tycker jag (Lena). Förutsatt att man tror på sin affärsidé och sitt varumärke, vill säga.

Tvärtom handlar det om att hitta den perfekta harmonin, där innehållet är rätt enligt ert varumärke och allt det ni vill säga (och sälja). Och rätt enligt publiken.

I min bok Innehållsstrategi för Sociala Medier har jag tagit fram en metod för att hitta balansen mellan det man vill säga och det publiken vill ha. Där pratar jag också om varför begreppet ”målgrupp” är så komplicerat idag, och varför jag hellre pratar om ”publik” och ”tänkta målgrupper”. Dessutom tycker jag att det är viktigt att arbeta på ett målfokuserat vis, för att försäkra sig om att marknadsföringen gör nytta.

Mer om detta pratar vi om i maj, på tvådagarskursen Content Marketing – Innehållsstrategi för sociala medier* i Göteborg.

Är du trött på allt ”tomt prat” kring content marketing och vill ha konkreta metoder och verktyg för att arbeta med content marketing på riktigt? Då kan jag verkligen rekommendera denna utbildning. Vi ses i maj, hoppas jag :)

*Vi utgår från att du har god vana av att uttrycka dig i text och bild och fokuserar därför framför allt på det strategiska och taktiska tänket bakom innehållet och det operativa arbetet. Det här är alltså ingen ”lär dig producera innehåll”-kurs, även om vi till viss del kommer in på områden som tonalitet, storytelling och spridningseffekter.

Bild: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.