forskning, undersökning, statistikKreafon kommunikationsbyråsociala medier

Konsten att nå unga i sociala medier

onsdag, 24 februari, 2016

ungdomar

Nyligen fick jag (Elin) tillfälle att sitta ned och prata med fyra gymnasieungdomar om sociala medier. Samtalet var inspirerande och många tankar kom upp gällande kommunikation och reklam i digitala kanaler.

Nittio procent av unga svenskar, 16-25 år, är på sociala medier. Men varför? Jo, enligt dessa fyra ungdomar för att:

  • Snacka med vänner
  • Veta vad som händer i världen – på ett mer intresseväckande sätt. I stället för att läsa tidningar och titta på nyheterna på TV.

Ganska väntade svar kan man tycka. I forskning och expertutlåtanden framställs unga ofta som en kräsen målgrupp – som använder sociala medier främst för att underhålla relationer med kompisar och för att sortera i informationsöverflödet.

En utmaning för företag och organisationer som vill nå ungdomar är att förstå vad de drivs av, vad de gillar och inte gillar. Vad som uppfattas som direkt störigt. Därför tänkte vi ägna några blogginlägg under våren åt att diskutera vad man bör tänka på som företag eller organisation i sin kommunikation med unga. Dessa inlägg märker vi med #kommuniceramedunga.

Så håll koll här i bloggen om du vill läsa mer :)

Bild: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.