guider & tipsKreafon kommunikationsbyråvarumärke & strategisk kommunikation

Olika typer av varumärken
– varumärkesskolan #3

fredag, 4 mars, 2016

varumarkesskolan_starkt-01

Alla vill stärka varumärket, men det är inte helt säkert att man pratar om samma varumärke. Förutom att det finns ett helt batteri med ord kopplade till varumärke och varumärkesutveckling brukar det också pratas om olika typer av varumärken.

Det är inte alls självklart att man bör arbeta med dessa som om de vore separerade från varandra (exempelvis bör arbetsgivarvarumärket vara tätt sammankopplat med organisationsvarumärket), men här presenterar vi dem åtskilda för att göra det hela lite enklare:

Arbetsgivarvarumärke – Att utveckla varumärket som arbetsgivare för att behålla, utveckla och attrahera medarbetare. Kan också kallas Employer branding.

Destinationsutveckling – Att utveckla en plats som ett varumärke. Se Platsvarumärke.

Employer branding – Att utveckla varumärket som arbetsgivare för att behålla, utveckla och attrahera medarbetare. Kan också kallas Arbetsgivarvarumärke.

Företagsvarumärke – När företaget är varumärket.

Internt varumärke – Ett begrepp vi gärna undviker, men när det används brukar de avse internt arbete för att implementera varumärkets värden, till exempel för att öka intern stolthet. Vi brukar beskriva detta arbete med begrepp som implementering, aktivering och kommunikationsstrategier för internkommunikation.

Organisationsvarumärke – Samma som företagsvarumärke, men när det gäller en myndighet eller annan offentlig verksamhet. Kan också vara föreningar och ideella organisationer.

Personligt varumärke – När en person är varumärket, till exempel en artist eller en politiker.

Platsvarumärke – När varumärket är en geografisk plats, till exempel en stad, en kommun eller en region. Exempel: En kommun kan arbeta både med sitt platsvarumärke och sitt organisationsvarumärke/kommunvarumärke.

Produktvarumärke – När varumärket är en produkt eller tjänst. Exempel: Ett företag kan arbeta både med sitt företagsvarumärke och ha flera produktvarumärken.

Läs mer: Varumärke och affärsutveckling – våra tjänster, En varumärkesplattform blir till och Strategiskt varumärkesarbete 2-dagarsutbildning

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.