forskning, undersökning, statistikKreafon kommunikationsbyråvarumärke & strategisk kommunikation

Därför är 20% missnöjda med sin byrå

onsdag, 9 mars, 2016

missnojd_630x420

Kommunikationsbyråer behöver bli bättre på proaktivitet, kundens marknad och digital kompetens, säger kunderna i en ny undersökning. Själv tycker jag (Lena) inte alls att det hela är så enkelt.

Undersökningen ”Årets byrå” genomförs varje år av Regi. I år uppgav en femtedel av de tillfrågade att de inte är nöjda, och uppger att de funderar på att byta byrå*.

Förr kallades de flesta byråer ”reklambyråer”. Idag kallas de ”kommunikationsbyråer”. Regi delar in dem i olika kategorier: Reklambyråer, PR-byråer, Contentbyråer, RM-byråer, Digitalbyråer, Brand Experience/Eventbyråer, Mediebyråer, Varumärkes- och designbyråer.

Och där någonstans blir det komplicerat. För om du är beställare måste du veta vilken typ av byrå du vill ha och behöver, så att den kan matcha dina förväntningar. Inte helt lätt, när det finns så många olika byråer!

Anledningen till det uppenbart stora missnöjet hos byråkunder tror jag ofta beror på felaktiga förväntningar, från båda håll. Kanske förväntar sig kunden att byrån ska vara ”bra på allt”. Och den byrån finns inte. Åtminstone har inte jag stött på den under mina snart 20 år i branschen.

Är det rimligt att förvänta sig proaktivitet och stor kunskap om kundens marknad av en byrå som i första hand koncentrerar sig på kreativa koncept, estetiskt tilltalande design och produktion? Kanske. Eller kanske inte.

Anlitar man en managementkonsult eller en mer strategiskt inriktad byrå är det däremot självklart att förvänta sig proaktivitet tillsammans med strategiska och taktiska resonemang kring varumärket och affären. Affärsutveckling med hjälp av kommunikation. Kommunikationsstrategiskt arbete, som det heter.

Trots att Regis byrålista är lång, så saknar jag (minst) en kategori. Den strategiska byrån. Den som är mitt emellan kommunikationsbyrå och managementkonsult, som hjälper kundens affär framåt och per definition kanske inte ens är en ”kommunikationsbyrå”.

Byrån som arbetar med affärsutveckling och strategisk kommunikation. Den som är proaktiv och självklart måste vara insatt i kundens marknad och ha en hög digital kompetens för att kunna utveckla kommunikationsstrategier som funkar idag.

Det vill säga, den typ av konsult och byrå som allt fler företag uppenbarligen har ett akut behov av – kanske utan att ens veta om det.

Välkomna till Kreafon :)

*Tips till dig som funderar på att byta: Jag tror inte att det nödvändigtvis handlar om att ni måste byta, utan att ni förmodligen behöver komplettera.
Källa: Tidningen Resumé och Regi

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.