forskning, undersökning, statistikföreläsning, kurs, utbildningkommunikation i offentlig sektor

En kommun som verkligen engagerar

onsdag, 16 mars, 2016

linus_mattisson_630x420

Örebro kommun är en av Sveriges mest framstående kommuner vad gäller att skapa engagerande innehåll i sociala medier. Det visar rapporten Digitalt, Socialt, Kommunalt som Kreafon håller på att ta fram. Den 22 april gästar Linus Mattisson Kommunkommunikatören 2016 och berättar då om hur de arbetat med att skapa engagerande innehåll som uppskattas – på riktigt! Linus är kommunikatör på Örebro kommun och hjärnan bakom Örebros sociala mediestrategi.

Varför har ni satsat så stort på sociala medier under året som gått?
Vi behöver helt enkelt vara där örebroarna är. Omkring 70 procent av internetanvändarna i Örebro kommun använder Facebook, så det vore självklart dumt att inte prioritera en sådan kanal. Men vi finns även i andra sociala mediekanaler, som Instagram och Twitter.

Vad tycker du är viktigast i den digitala utvecklingen just nu?
Oavsett kanal och målgrupp så kommer alltid innehållet vara det viktigaste. Utan intressant innehåll riskerar du att kommunicera ut i tomma intet.

Vad är roligast?
När vi får respons från örebroarna på saker vi delar i våra sociala mediekanaler! Respons som också kan ge viktig information internt och till beslutsfattare.

Vad är svårast?
Den största utmaningen under året har varit att få till smidiga svarsrutiner med tanke på att vi är en så pass stor organisation. Vi jobbar hela tiden med att vässa medborgardialogen i sociala medier.

Vilken är den största nyttan?
Att nå örebroarna med information som förenklar deras vardag på olika sätt. Men också att vara transparenta i vår information, vilket förhoppningsvis leder till ett starkare varumärke och ökat förtroende för Örebro kommun.

Hur ser era framtidsplaner ut?
Fortsätta växa och vässa vårt innehåll. Under året kommer det bli fokus på att utveckla det rörliga innehållet. Sedan kikar vi på andra kanaler, bland annat Snapchat, för att nå yngre målgrupper.

Linus är en av talarna under Kommunkommunikatören 2016 den 22 april på Världskulturmuseet i Göteborg. Du som vill veta mer om hur kommuner kan skapa engagerande innehåll i sociala medier, boka din plats här!

Bild: Linus Mattisson

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.