forskning, undersökning, statistikguider & tipssociala medier

Bra att veta när du kommunicerar med unga

måndag, 21 mars, 2016

kommuniceramed unga_630x420

Hur hittar man som företag och organisation rätt i sin kommunikation med unga? Det är en fråga vi får titt som tätt på Kreafon. För en tid sedan träffade jag (Elin) fyra gymnasieungdomar och diskuterade frågor som: Vad gillas? Och vad uppfattas som direkt störigt vad gäller företags närvaro på sociala medier? Jag fick följande svar:

  • Det är viktigt att kommunikationen känns ärlig och äkta.

Ungdomar (precis som andra) uppskattar när företag och organisationer går rakt på sak och är ärliga med vad de vill. Det fanns en tydlig irritation bland ungdomarna jag träffade över företag som ”smyger” in reklam i sociala medier. Det handlar om allt från oönskade banners som låter och stör och som är svåra att stänga ned, till sådant som upplevs publiceras med oärligt uppsåt.

  • Det ska handla om sådant som är viktigt och intressant för oss unga.

Viktigt och intressant innehåll handlar mycket om värderingsstyrd kommunikation. Men också om att hitta sätt att använda sig av spelifieringens mekanismer, musik och humor.

Och vad innebär då detta för företag och organisationer? Jo, dels behöver man lära känna sin målgrupp och förstå vad som engagerar (mer om det i nästa blogginlägg om unga i sociala medier). Och dels behöver man hitta nya sätt att kommunicera på.

Enligt studien Svenskarna och internet 2015 finns nittio procent av Sveriges unga på sociala medier. De läser hellre bloggar och inlägg än nyheter i tidningar. Det betyder exempelvis att det borde vara lika naturligt för en kommunikatör att ta kontakt med en journalist som med en bloggare eller någon annan ”sociala mediekändis”.

”Ett företags samarbete med en bloggare kan – så länge det sker öppet och ärligt – vara positivt, eftersom bloggaren väljer samarbetspart. Det gör att jag får intressant information och bloggaren jag gillar får ekonomiskt stöd”, säger Jennifer Alsing, elev på Hulebäcksgymnasiet i Mölnlycke.

I nästa inlägg, taggat med #kommuniceramedunga, skriver vi om engagerande innehåll. Så håll utkik här i bloggen!

Kontakta oss gärna om du vill ha tips och idéer kring digitala strategier. Du kan också läsa mer om innehållsstrategier liksom marknadsföring och kommunikation i sociala medier i våra böcker.

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.