forskning, undersökning, statistikföreläsning, kurs, utbildningkommunikation i offentlig sektor

Engagemanget stort i kommunernas digitala kanaler

onsdag, 23 mars, 2016

koko16_rapport_630x420

Kreafons rapport Digitalt, Socialt, Kommunalt samlar statistik och enkätsvar om Facebook, Instagram och Twitter för alla Sveriges kommuner. Rapporten släpps i sin helhet på kunskapsdagen Kommunkommunikatören 2016 den 22 april på Världskulturmuseet. Anders Carlsson som är ansvarig för rapporten, kommer presentera statistik, spännande analyser, nya topplistor varvat med praktiska tips och tendenser under dagen.

Hur skiljer sig arbetet med rapporten i år jämfört med förra året?

I år handlar rapporten inte bara om Facebook, och vi har lagt ett större fokus på enkätundersökningarna. Fler än 100 kommuner finns representerade i år!

Varför är antalet sociala medier utökat i årets undersökning?

Eftersom Facebook förändrats så mycket de senaste åren vad gäller räckvidd, så tyckte vi det skulle vara intressant att titta på hur man jobbar med andra kanaler. Twitter och Instagram ger också ännu fler intressanta siffror att titta på, så att man kan dra fler slutsatser om kommunernas kommunikation. Bland annat tittar vi på hur aktiv man är, vilka kommunala hashtaggar som är populära och hur kanalerna hänger ihop med varandra. Särskilt på Twitter finns det mycket öppen statistik att hämta. Än så länge i alla fall :)

Kan man se några intressanta tendenser redan nu? Finns det något som överraskar alldeles särskilt?

Medborgarna engagerar sig alltmer i kommunernas facebooksidor. Det visar både enkätsvaren och statistiken. Bara ett fåtal upplever att räckvidd och engagemang har minskat, vilket är anmärkningsvärt när många andra upplever motsatsen. Bland annat beror detta på hur man anpassar innehållet, hur mycket pengar som läggs på att marknadsföra inlägg och mycket annat som jag kommer att prata mer om den 22 april.

Några siffror att bjuda på redan nu?

Ja, vad sägs om detta:

  • 19 % av kommunerna använder både Facebook, Twitter och Instagram för kommunövergripande konton, medan 13 % av kommunerna använder ingetdera.
  • En kommun har fler gillare på Facebook än vad man har invånare.
  • Kommunala stafettkonton på Instagram har tre gånger fler följare än vad andra kommunala instagramkonton har.
  • Facebooksidan är enligt kommunikatörerna den viktigaste kanalen för att få in synpunkter från invånarna, strax före e-post.

Vad kan kommunerna få ut av att läsa rapporten?

Många kommunikatörer har kollegor och chefer som inte förstår varför digitala medier är viktigt ur ett samhällsperspektiv. Där tror jag att rapporten kan vara ett viktigt diskussionsunderlag att jobba vidare utifrån.

Rapporten Digitalt, Socialt, Kommunalt släpps under kunskapsdagen Kommunkommunikatören 2016, alla som deltar får ett varsitt ex. Boka din plats här »

Bild: Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.