forskning, undersökning, statistikkommunikation i offentlig sektor

Facebook viktigare än lokalpressen för kommunerna?

onsdag, 30 mars, 2016

pressrelease_630x420

Nu när det bara är några veckor kvar tills rapporten Digitalt, Socialt, Kommunalt släpps så passar vi på att gå ut med förhandsinformation till tidningar i kommuner där det gått extra bra på Facebook, Twitter eller Instagram.

Vi skriver bland annat att en genomsnittlig kommunal facebooksida har mer än 50 procent fler gillare än för ett år sedan. Kanske ännu viktigare, så verkar sidorna engagera allt fler. 6 av 10 kommunikatörer upplever ett ökat engagemang, och det bekräftas även i statistiken från Facebook. 64 procent av kommunsidorna har mer engagemang än förra året.

Det hänger ihop med att Facebook blir allt viktigare för att nå invånarna. 87 procent av kommunikatörerna ser Facebook som en av de tre viktigaste kanalerna för det ändamålet. Motsvarande siffra för redaktionellt material i lokalpressen är 51 procent, och för tidningsannonser 29 procent.

Mycket anmärkningsvärt, tycker vi. Detta och mycket annat pratar vi vidare om på kunskapsdagen Kommunkommunikatören 2016 på Världskulturmuseet 22 april, där även rapporten släpps i sin helhet.

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Skriv en kommentar/fråga

Kommentera gärna! Skriv "anonym" i namnfältet om du vill vara anonym. Din e-post blir inte synlig för andra än bloggens administratörer. Vi förhandsgranskar alla kommentarer, därför kan det ta en stund innan din kommentar blir synlig. Olämpliga kommentarer (kränkningar, spam o.dyl) publiceras inte.