Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


föreläsning, kurs, utbildningkommunikation i offentlig sektorsociala mediervarumärke & strategisk kommunikation

Content marketing i offentlig sektor?

tisdag, 7 juni, 2016

contentoff_630x420-01

Ja visst! Om du inte redan uppmärksammat det så håller vi en rykande färsk kurs till hösten, särskilt för dig som arbetar med digital kommunikation i offentlig sektor – Content marketing i offentlig sektor.

I kursnamnet har vi valt att använda begreppet ”content marketing”, även om vi vet att det kan tyckas lite konstigt. Till exempel vet vi ju, så klart, att många offentliga verksamheter inte arbetar med ”marketing” och marknadsföring, utan oftare med information och kommunikation. Vi hade också kunnat använda svenskans ”innehållsmarknadsföring”, men även det blir ju lite fel i sammanhanget.

Vi landade i content marketing*, trots allt. Det vi menar är att myndigheter, kommuner, landsting och alla andra verksamheter inom offentlig verksamhet har stor nytta av att arbeta med content marketing. För visst är det en utmaning att kommunicera med allmänheten och ”alla”! Inte minst idag, med alla olika digitala kanaler och sociala medier.

Tre möjligheter med content marketing i offentlig sektor:

  • Berätta! istället för att informera.
  • Inspirera! istället för att redovisa.
  • Bygg relationer! istället för att bli ignorerad.

Varför använda content marketing i offentlig sektor? För att:

  • Det finns ingen produkt att sälja, men ett budskap att förmedla.
  • Det finns ingen produkt att sälja, men attityder att förändra.
  • Det finns ingen produkt att sälja, men något värdefullt att berätta.

Välkommen till en garanterat inspirerande och lärorik kurs! »

* Vad är content marketing/innehållsmarknadsföring? Content marketing handlar om att marknadsföra och kommunicera med hjälp av ett redaktionellt och innehåll i egna kanaler som till exempel en webbplats, podd, blogg eller interntidning (dvs inte köpta kanaler som till exempel en annonsplats i en branschtidning). Till skillnad från redaktionellt innehåll i exempelvis en nyhetstidning syftar content marketing alltid till att förflytta eller förstärka ett beteende. Inom offentlig sektor kan det till exempel handla om att få fler besökare, skapa positiva attityder kring aktuell stadsutveckling, öka folks medvetenhet i ett visst ämne eller stärka sitt varumärke.

Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


2 kommentarer till “Content marketing i offentlig sektor?”

  1. Jesper säger:

    Som vanligt enkla bra råd som tål att upprepas igen och igen :-)

    Jag håller med, content marketing med sina tre ben Berätta, Inspirera, Relationera hjälper även offentlig sektor. Vi kanske inte säljer produkter, men vi har fantastiska tjänster att erbjuda.

  2. Kreafon säger:

    Ja, så sant! Kommunen har fantastiska tjänster att erbjuda – och som ibland tyvärr inte kommer fram ordentligt. Där finns mycket att göra med hjälp av just content marketing! :)

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.