Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


marknadsföring & reklamPR & kommunikationsociala medier

Content marketing – nytt ord på gammalt fenomen

torsdag, 9 juni, 2016

Rural white wood kitchen table with blank cook book for shopping list with salad ingredients (beets, radishes, peas, cucumber, parsley, mint). Blank recipe book, copy space

Det här med content marketing och innehållsmarknadsföring är ju faktiskt inget nytt, även om begreppen används mer än någonsin just nu.

En bransch som alltid varit bra på content marketing är livsmedelsbranschen. Förr delade man med sig av produkttips, matinspiration och recept i foldrar och kokböcker. Idag sker samma sak, men via digitala kanaler. Inget nytt alltså, bara en annan form.

På kursen Content marketing – innehållsstrategi för sociala medier visar vi bland annat ett exempel på content marketing från 60-talet. Just för att visa att vi faktiskt kan lära oss mycket av att ibland blicka bakåt, inte alltid framåt.

Vad är content marketing/innehållsmarknadsföring? Content marketing handlar om att marknadsföra produkter och tjänster med hjälp av ett redaktionellt innehåll i egna kanaler som till exempel en webbplats, podd, blogg eller interntidning (dvs både digitala, sociala och traditionella medier, men inte köpta kanaler som till exempel en annonsplats i en branschtidning). Syftet kan till exempel vara att sälja mera, skapa bättre kundrelationer eller stärka sitt varumärke. Bild: Bildarkiv, Kreafon

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.