Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


entreprenörskap, företagande, näringslivinternet & teknikmarknadsföring & reklam

Pokémon – here we go

torsdag, 18 augusti, 2016

pokemongo

drowzee

Hoppas att även ni har haft en härlig sommar! Själv har jag (Lena) tillbringat sommaren tillsammans med familj och vänner – och ett gäng pokémons.

Och, vilken tur att Pokémon Go kom lagom till sommaren och semestern – Tidningarna fick något att skriva om mitt i semesterstiltje och nyhetstorka. Det finns gott om både avskräckande exempel och solskenshistorier, och spelet verkar redan ha gett en hel del klirr i kassan för Niantic.

Vilken viral succé! Det är bara att gratulera de företag som har pokéstops runt hörnet. Vissa företag, till exempel GeKås och Stena Line, har varit snabba på att dra nytta av det.

Många kommer nog att minnas sommaren 2016 som ”pokémon-sommaren”. Spelet har hyllats som lösningen mot barnfetma, kritiserats för att vara orättvist mot dem som bor på landsbygden och lovordats för att dra nytta av geocaching och AR-teknik (augmented reality – en direkt eller indirekt betraktelse av en fysisk miljö vars element förstärks  med datorgenererade sinnesintryck).

Förutom en rekordsnabb spridning tycker jag att folkligheten är intressant. Och visst är det fascinerande att folk helt plötsligt går på stan och letar efter offentliga konstverk, hittar fornminnen mitt i skogen och upptäcker byggnader alldeles om hörnet.

Och det är ju inte bara ungdomar och unga vuxna som gillar Pokémon Go. Pokémon Go blivit ett stort nöje (eller inte) för många barnfamiljer, ofta på barnens begäran. Och häromdagen, på Plikta (stor lekplats i Slottsskogen i Göteborg), såg jag en hel del aktiva mor- och farföräldrar. Det är nog helt enkelt så att Pokémon Go faller de flesta i smaken, oavsett ålder. För att det är enkelt och roligt, oavsett om man är 3 eller 68. Folkligt, helt enkelt – och en fullträff för varumärket Pokémon.

Själv har jag rört mig i Småland, Skåne, Halland och Västra Götaland i sommar. McDonald’s i Falkenberg är hittills det ställe där jag sett flest pokémons samlade på ett och samma ställe, samtidigt. Liseberg och Slottsskogen är andra favorithäng. Liksom Avenyn och Götaplatsen här i Göteborg.

Jag ser med spänning fram emot vad som kommer att hända med Pokémon Go och med AR-tekniken framöver. Kanske faller allt i glömska, efter sommarlov och semester. Eller också så kan allt hända, det verkar ju falla både ung och gammal i smaken! Spännande :)

Och förresten, har du vägarna förbi Kreafon vill jag tipsa om att vi har inte mindre än TVÅ pokémonstops alldeles runt hörnet, och en hel del pokemons i korridorerna här. Bara det är väl värt ett besök!

Bild: Skärmdump Pokémon Go

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.

Det är inte längre möjligt att lämna kommentarer på denna bloggpost.

Kontakta Kreafon!

Är du intresserad av konsultation eller utbildning, eller vill veta mer om Kreafons tjänster och böcker? Slå en signal på 031-708 99 25, eller använd formuläret nedan så kontaktar vi dig inom kort. Behöver du support för t.ex Instagram och Facebook ber vi dig att kontakta dessa företag direkt. Tyvärr har vi inte möjlighet att ge support i enskilda ärenden.