Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


guider & tipssociala medier

Tre tips från säljcoachen

tisdag, 23 augusti, 2016

ullalisathorden

”För min del innebär säljande att skapa ett gott köpklimat – om det visar sig att kunden behöver det jag står för och det jag erbjuder.”

Så säger Ulla-Lisa Thordén som i drygt 30 år har hjälpt hundratals företag att lyckas bättre med sina affärer. Ulla-Lisa är författare till ett flertal säljböcker, bland annat Sälj dig själv och ta betalt och 22 sätt att sälja bättre.

Vi pratade med Ulla-Lisa och fick ta del av hennes bästa säljtips. Och de går utmärkt att använda sig av även i sociala medier! Nedan har vi ”översatt” Ulla-Lisas säljtips till mer digitala sammanhang:

  1. Fokusera mindre på vad du GÖR och mer på vad du gör FÖR någon annan.
    Översatt till sociala medier innebär detta att du behöver prata mer om vilka problem du löser för kunden och vilken nytta kunden har av era produkter och tjänster (mer tid över), istället för att fokusera på det ni gör (hushållsnära tjänster) eller era produkter.
  2. Föreställ dig VEM som har nytta av det du har att erbjuda – och skapa kontakt.
    På Kreafon brukar vi prata om ”publiken”, det vill säga de personer som du har som följare på t.ex en facebooksida. Det är lätt att fokusera på ANTAL följare och gillare, men i många fall är det mycket bättre att fokusera på RÄTT följare. När du vet vilka som är dina ”drömföljare”: Anpassa innehållet till dessa personer genom att ha rätt typ av innehåll och skriva på ett sådant sätt som de uppskattar. (Detta kan du läsa mer om i boken Innehållsstrategi för sociala medier).
  3. Våga!
    Ulla-Lisa skiljer på ”attraktionssälj” och ”målsälj”. Det går att arbeta med båda dessa säljformer i sociala medier. ”Attraktionssälj” är inspirerande innehåll, fokuserat på kundnytta, i form av texter, filmklipp och bilder på t.ex en facebooksida som gör att du får fler trogna följare. ”Målsälj” är när du faktiskt tar direktkontakt med en person, till exempel på Twitter eller Linkedin. Kanske ser du att en person behöver hjälp med något som du och ditt företag kan hjälpa till med? Våga ta kontakt! Till exempel genom att skicka ett meddelande och tipsa personen om något nyttigt för denne och en länk till er hemsida.

Vill du bli bättre på att stärka ert varumärke, sälja mer eller skapa bättre kundrelationer med hjälp av sociala medier? Våra kurser ger dig uppdaterade och användbara kunskaper så att du kan formulera smarta strategier, undvika tidstjuvar och bli en fena på content marketing :)

Bild: Olivia Thordén

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.