Starkare varumärke och smart kommunikation i en digital värld


affärsutveckling & verksamhetsutvecklingkommunikation & ledarskapmarknadsföring & reklam

5 tips för en effektiv marknadsföring och ett uppdaterat säljarbete

onsdag, 21 september, 2016

salj_marknad

Varför separerar företag ”sälj” och ”marknadsföring” som om det vore två olika grenar? Det är en fråga som funnits i mitt huvud ett ganska bra tag.

Säljavdelningen kör på på sitt håll. Ringer, sköter sina kontakter med omsorg och har kundmöten. Marknadsavdelningen fixar med hemsidan, annonser och facebooksidan. Man jobbar i två parallella spår som aldrig tycks mötas. I företag som saknar en marknadsavdelning kan det vara väldigt stor skillnad mellan företagets säljarbete och företagets reklam, som görs av en extern byrå. Två olika delar som inte stöttar varandra på det sätt de skulle kunna göra.

Fenomenet verkar förekomma på både små och stora företag, oavsett om säljavdelningen och marknadsavdelning är en eller tjugo personer stora.

Visst finns det klassiska motsättningar och missförstånd mellan ”sälj” och ”marknad”. För den som vill fördjupa sig i ämnet kan jag rekommendera boken Marknad vs Sälj, även om jag (Lena) gärna hade sett lite fler digitala aspekter på det hela. Men oavsett hur det ligger till: idag är det viktigare än någonsin att få Sälj och Marknad att funka ihop.

Försäljning och marknadsföring flyter in i varandra allt mer, de har mycket att vinna av varandra och tillsammans kan de generera bättre försäljningssiffror. Den traditionella uppdelningen mellan säljavdelning och marknadsavdelning har blivit gammaldags och är ofta ineffektiv. Glappet behöver överbryggas. Eller ännu hellre: Man behöver arbeta tillsammans. Kunna lite av varandras jobb, så att man kan göra sitt eget jobb snäppet bättre, så att säga.

Jag är övertygad om att många företag, med relativt små medel, skulle kunna öka sin försäljning betydligt. Inspirerad av vad jag sett på olika företag på sistone så vill jag ge några exempel på hur sälj och marknad kan dra nytta av varandra, vad gäller både digital marknadsföring, sälj i sociala medier och traditionellt säljarbete offline.

  • Marknad kan stötta säljarna med material att ta med sig på kundmöten. Det kan till exempel vara en broschyr eller en powerpointpresentation eller en kul grej som gör att kunden lättare lägger en på minnet.
  • Sälj kan stötta marknadskommunikatörerna med ordentliga säljargument, och berätta hur och i vilka sammanhang argumenten kan användas. Här behöver man prata ihop sig: Hur skulle de kunna göras om till kommunikation på t.ex Linkedin, Twitter eller Facebook?
  • Marknad kan förklara för säljarna hur de kan dra nytta av sociala medier i sitt jobb, till exempel för att hitta nya kunder att ta kontakt med eller för att omvärldsbevaka.
  • Säljarna kan berätta hur deras arbete går till för att ge Marknad mer input till kreativt idéarbete kring nytt material som skulle kunna hjälpa säljarna att göra ett ännu bättre jobb.
  • Marknad kan bli ännu bättre på att få in intresseförfrågningar via webben och sociala medier, som Sälj sedan kan arbeta vidare med
  • Och så vidare och så vidare… jag skulle kunna göra listan hur lång som helst!

 

Lycka till på vägen mot ett uppdaterat säljarbete och en effektiv marknadsföring!

Foto: Bildarkiv, Kreafon

inspo_foretagsutbildning

RELATERAT INNEHÅLL


Comments are closed.